null

Statut Rady Seniorów Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy

Drukuj Link otwiera się w nowej karcie

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Rada Seniorów Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, zwana dalej „Radą” reprezentuje seniorów zamieszkałych w Dzielnicy Bielany oraz działa na rzecz wzmacniania ich aktywności obywatelskiej.
  2. Siedzibą i obszarem działania Rady jest Dzielnica Bielany m.st. Warszawy.

§ 2

  1. Rada pełni funkcję konsultacyjną, doradczą i inicjatywną w tym może zgłaszać inicjatywę uchwałodawczą.

§ 3

  1. Do zadań Rady należy:
  1. monitorowanie polityki senioralnej m.st. Warszawy na obszarze dzielnicy;
  2. współpraca z Warszawską Radą Seniorów, z organizacjami pozarządowymi, m.in. poprzez współpracę z dzielnicowymi komisjami dialogu społecznego;
  3. inicjowanie działań na rzecz seniorów i dialogu międzypokoleniowego, w tym podejmowanie współpracy z podmiotami działającymi na rzecz seniorów w Dzielnicy Bielany;
  4. rozpowszechnianie informacji o sprawach ważnych dla seniorów w tym wśród środowisk senioralnych w Dzielnicy Bielany;
  5. tworzenie warunków dla środowisk senioralnych na rzecz podejmowania wspólnych inicjatyw lokalnych;
  6. podejmowanie działań mających na celu rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb seniorów;
  7. opiniowanie projektów aktów wydawanych przez Zarząd lub Radę Dzielnicy Bielany dotyczących spraw seniorów w Dzielnicy Bielany;
  8. współpraca z Urzędem Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy przy realizacji działań na rzecz warszawskich seniorów.

Rozdział 2

Tryb, kryteria wyboru członków Rady oraz kadencja Rady

§ 4

  1. W skład Rady wchodzi nie więcej niż dwanaście osób, w tym:
  1. ośmiu przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy Bielany;
  2. jeden przedstawiciel Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego;
  3. jeden przedstawiciel Uniwersytetu Trzeciego Wieku;
  4. jeden przedstawiciel Rady Dzielnicy Bielany;
  5. jeden przedstawiciel Zarządu Dzielnicy Bielany.
  1. Członkiem Rady może zostać osoba działająca na rzecz osób starszych, która ukończyła 60 lat i mieszka na terenie Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy.
  2. Przedstawiciela Rady Dzielnicy Bielany wskazuje Rada Dzielnicy Bielany w drodze uchwały.
  3. Przedstawiciele mieszkańców Dzielnicy wybierani są przez osoby w wieku powyżej 60 lat mieszkające na terenie Dzielnicy Bielany.

§ 5

  1. Wybór przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy odbywa się w drodze głosowania, które zostanie poprzedzone procedurą zgłoszenia kandydatów do Rady określoną w § 7.

§ 6

  1. Procedura zgłoszenia kandydatów do pierwszej kadencji Rady rozpoczyna się w ciągu 14 dni od dnia podjęcia niniejszej uchwały. W kolejnych kadencjach procedura ta rozpoczyna się na 60 dni przed terminem upływu kadencji członka.
  2. Ogłoszenie o zgłaszaniu kandydatów - zawierające informację o formie, miejscu i terminie zgłaszania - umieszcza się na stronie internetowej oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.
  3. Termin zgłaszania kandydatów nie może być krótszy niż 14 dni od dnia ogłoszenia.
  4. Zgłoszenia kandydata dokonać może grupa co najmniej 15 osób w wieku powyżej 60 lat zamieszkałych na terenie Dzielnicy Bielany.
  5. Zgłoszenie kandydata zawiera w szczególności:
  1. krótką notę biograficzną kandydata z uwzględnieniem informacji o doświadczeniu w działaniach na rzecz seniorów;
  2. zgodę kandydata na zgłoszenie jego kandydatury;
  3. zgodę kandydata na przetwarzanie jego danych osobowych w celach związanych z kandydowaniem do Rady;
  4. listę poparcia co najmniej 15 osób w wieku powyżej 60 lat zamieszkałych na terenie Dzielnicy Bielany, zawierającą imiona, nazwiska, adres zamieszkania, PESEL oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach związanych z wyborem przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy Bielany do Rady.
  1. Zgłoszenia przyjmowane są w Wydziale Obsługi Mieszkańców w godzinach pracy Urzędu Dzielnicy Bielany.
  2. W przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów, niż liczba przedstawicieli mieszkańców wskazana w § 4 ust. 1 pkt 1, Burmistrz w ciągu 14 dni organizuje spotkanie wyborcze.
  3. Celem spotkania wyborczego jest prezentacja kandydatów i ustalenie ostatecznej listy kandydatów obejmującej maksymalnie dwukrotność liczby przedstawicieli mieszkańców wskazanej
    w § 4 ust. 1 pkt 1.
  4. Spotkanie wyborcze kończy się głosowaniem selekcyjnym. Każda osoba obecna i uprawniona do głosowania - łącznie z kandydatami, głosuje na trzy osoby.
  5. W ciągu 7 dni od spotkania wyborczego, ostateczną listę kandydatów, w liczbie określonej w ust. 8, wraz z krótkimi informacjami o nich, ogłasza się na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.

§ 7

  1. Procedura głosowania na kandydatów odbywa się poprzez oddanie głosu na karcie wyborczej, przy czym oddaje się głos tylko na jednego kandydata.
  2. Wzór karty wyborczej zostanie opracowany przez Zarząd Dzielnicy Bielany.
  3. Ogłoszenie o głosowaniu umieszcza się na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.
  4. Ogłoszenie zawiera informację o formie, miejscu i terminie głosowania.
  5. Termin głosowania nie może być krótszy niż 7 dni od dnia ogłoszenia.
  6. Kartę wyborczą składa się w następujących miejscach:
  1. w skrzynce wystawionej w Wydziale Obsługi Mieszkańców w godzinach pracy Urzędu Dzielnicy Bielany;
  2. na poczcie - na adres Urzędu Dzielnicy z dopiskiem „Rada Seniorów Dzielnicy Bielany – głosowanie”;
  1. Zaznaczenie kilku kandydatów na karcie wyborczej, nieczytelne wypełnienie karty wyborczej lub złożenie kilku kart wyborczych przez jedną osobę, wyklucza jej głos w procedurze głosowania.
  2. Karty, które wpłyną po terminie nie będą uwzględnione w trakcie zliczania głosów, z tym, że w przypadku kart przesłanych pocztą liczy się data stempla wpływu do Urzędu Dzielnicy Bielany.
  3. Po upływie terminu głosowania karty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i zliczone przez upoważnionych pracowników Urzędu Dzielnicy Bielany.
  4. Po weryfikacji kart sporządza się listę kandydatów według uzyskanej liczby głosów. Kandydaci z największą liczbą uzyskanych głosów stanowią przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy Bielany. W przypadku równej liczby głosów, decyduje liczba głosów zebranych na etapie procedury zgłaszania kandydatów.
  5. Pozostali kandydaci znajdują się na liście rezerwowej. W przypadku konieczności powołania nowego przedstawiciela mieszkańców - w sytuacjach innych niż upływ kadencji członka Rady - powołuje się kolejnego kandydata odpowiednio stosując ust. 10.
  6. Listy, o których mowa w ust. 10 i 11, umieszcza się na stronie internetowej oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.

§ 8

  1. Ustalenia składu Rady dokonuje Zarząd Dzielnicy Bielany.

§ 9

  1. Kadencja Rady trwa 5 lat od dnia ustalenia pierwszego składu Rady zgodnie z § 10.

Rozdział 3

Zasady działania oraz organizacja Rady

§ 10

  1. Rada pracuje na posiedzeniach, które są jawne.
  2. W terminie 14 dni od dnia ustalenia pierwszego składu Rady Burmistrz lub osoba przez niego wskazana zwołuje pierwsze posiedzenie Rady i przewodniczy mu.
  3. Na pierwszym posiedzeniu Rada spośród swoich członków wybiera jednego przedstawiciela do Warszawskiej Rady Seniorów. Kandydata do WRS wybiera się spośród przedstawicieli mieszkańców wybranych do rady seniorów.
  4. Na pierwszym posiedzeniu Rada wybiera Prezydium spośród członków Rady w tym:
  1. Przewodniczącego;
  2. Wiceprzewodniczącego;
  3. Sekretarza.
  1. Rada może w toku kadencji dokonać zmian w składzie Prezydium w następujący sposób:
  1. z wnioskiem w tej sprawie mogą występować członkowie Rady w liczbie co najmniej połowy składu Rady;
  2. głosowanie przeprowadza się w ramach odrębnego punktu na następnym posiedzeniu Rady, po zebraniu, na którym zgłoszono wniosek o zmianę członka Prezydium Rady;
  3. odwołanie ze składu Prezydium i powołanie nowych członków następuje w ramach odrębnego punktu w drodze głosowania zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
  1. W przypadku wygaśnięcia mandatu lub odwołania członka Prezydium Rada dokonuje wyborów uzupełniających.
  2. Prezydium organizuje pracę Rady.
  3. Posiedzenia zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu Dzielnicy Bielany lub co najmniej 1/3 składu Rady.
  4. W przypadku jego nieobecności Przewodniczącego zastępuje go Wiceprzewodniczący, a w wobec braku Wiceprzewodniczącego najstarszy wiekiem członek Rady, który wyrazi na to zgodę.
  5. Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
  6. Na posiedzenia Rady mogą być zapraszane osoby niebędące członkami Rady.
  7. Rada może powoływać zespoły zadaniowe odpowiedzialne za realizację określonego zadania. W skład zespołów mogą wchodzić osoby, które nie są członkami Rady.
  8. Uchwały, opinie, wnioski i inne ustalenia Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków.
  9. Sekretarz Rady sporządza protokół z każdego posiedzenia Rady.
  10. Rada sporządza roczne sprawozdanie ze swojej działalności, które przekazuje do wiadomości Zarządowi Dzielnicy Bielany oraz Radzie Dzielnicy Bielany.
  11. Protokoły z posiedzeń, sprawozdania, uchwały, opinie, wnioski i inne ustalenia Rady podpisuje Przewodniczący lub osoba go zastępująca.

§ 11

  1. Szczegółową organizację Rady określa regulamin pracy ustalony przez Radę w drodze uchwały.

§ 12

  1. Obsługę administracyjno-biurową oraz miejsce spotkań Rady zapewnia komórka organizacyjna Urzędu Dzielnicy Bielany wskazana przez Burmistrza.

Rozdział 4

Zasady zwrotu kosztów przejazdu członka Rady

§ 13

  1. Członek Rady może zostać delegowany przez Prezydium do reprezentowania Rady w zorganizowanych wydarzeniach. Prezydium wskazuje delegata spośród członków Rady, którzy zgłosili chęć uczestnictwa w takim wydarzeniu, nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem wydarzenia.
  2. Członkowi Rady zwraca się koszty przejazdu na terenie kraju w związku z udziałem w posiedzeniu lub zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje Radę.
  3. Zwrot kosztów za przejazdy środkami transportu publicznego przysługuje w wysokości udokumentowanej oryginałami biletów lub faktur (rachunków) obejmujących cenę biletu z uwzględnieniem posiadanej przez członka Rady ulgi na dany środek transportu.
  4. Zwrot kosztów następuje na wniosek członka Rady złożony do właściwego wydziału wskazanego przez Burmistrza za pośrednictwem Prezydium Rady, które potwierdza udział członka Rady w wydarzeniu.
  5. Wniosek wraz z prawidłowo wystawioną fakturą (rachunkiem) lub biletem należy złożyć do wydziału nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia posiedzenia lub wydarzenia.
  6. Wydział rozlicza wniosek w terminie 21 dni od daty złożenia, po rozliczeniu zwrot kosztów dokonywany jest w gotówce, w kasie Urzędu Dzielnicy Bielany.
  7. W przypadku niezachowania terminów, o których mowa w ust. 1 i 5, zwrot kosztów nie zostanie dokonany.
  8. Maksymalna łączna kwota zwrotu środków nie może być wyższa niż 6 000,00 zł w roku zaś jednorazowo nie może być wyższa niż 500,00 zł.

Rozdział 5

Zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania członka Rady

§ 14

  1. Mandat członka Rady wybranego w czasie trwania kadencji Rady wygasa z upływem tej kadencji.

§ 15

  1. Mandat członka Rady wygasa przed upływem kadencji Rady w przypadku:
  1. śmierci;
  2. złożenia przez członka pisemnej rezygnacji z pełnienia  funkcji członka Rady;
  3. zaprzestania zamieszkania na terenie Dzielnicy Bielany;
  4. odwołania przez Zarząd Dzielnicy Bielany na wniosek:
  1. podmiotu, który go wybrał,
  2. na wniosek co najmniej ośmiu członków Rady.

§ 16

  1. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady podmiot, który go wybrał dokonuje wyboru nowego członka Rady.

Rozdział 6

Postanowienie końcowe

§ 17

  1. Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.