Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Rada Seniorów Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, zwana dalej „Radą” reprezentuje seniorów zamieszkałych w Dzielnicy Bielany oraz działa na rzecz wzmacniania ich aktywności obywatelskiej.
- Siedzibą i obszarem działania Rady jest Dzielnica Bielany m.st. Warszawy.
§ 2
- Rada pełni funkcję konsultacyjną, doradczą i inicjatywną w tym może zgłaszać inicjatywę uchwałodawczą.
§ 3
- Do zadań Rady należy:
- monitorowanie polityki senioralnej m.st. Warszawy na obszarze dzielnicy;
- współpraca z Warszawską Radą Seniorów, z organizacjami pozarządowymi, m.in. poprzez współpracę z dzielnicowymi komisjami dialogu społecznego;
- inicjowanie działań na rzecz seniorów i dialogu międzypokoleniowego, w tym podejmowanie współpracy z podmiotami działającymi na rzecz seniorów w Dzielnicy Bielany;
- rozpowszechnianie informacji o sprawach ważnych dla seniorów w tym wśród środowisk senioralnych w Dzielnicy Bielany;
- tworzenie warunków dla środowisk senioralnych na rzecz podejmowania wspólnych inicjatyw lokalnych;
- podejmowanie działań mających na celu rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb seniorów;
- opiniowanie projektów aktów wydawanych przez Zarząd lub Radę Dzielnicy Bielany dotyczących spraw seniorów w Dzielnicy Bielany;
- współpraca z Urzędem Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy przy realizacji działań na rzecz warszawskich seniorów.
Rozdział 2
Tryb, kryteria wyboru członków Rady oraz kadencja Rady
§ 4
- W skład Rady wchodzi nie więcej niż dwanaście osób, w tym:
- ośmiu przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy Bielany;
- jeden przedstawiciel Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego;
- jeden przedstawiciel Uniwersytetu Trzeciego Wieku;
- jeden przedstawiciel Rady Dzielnicy Bielany;
- jeden przedstawiciel Zarządu Dzielnicy Bielany.
- Członkiem Rady może zostać osoba działająca na rzecz osób starszych, która ukończyła 60 lat i mieszka na terenie Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy.
- Przedstawiciela Rady Dzielnicy Bielany wskazuje Rada Dzielnicy Bielany w drodze uchwały.
- Przedstawiciele mieszkańców Dzielnicy wybierani są przez osoby w wieku powyżej 60 lat mieszkające na terenie Dzielnicy Bielany.
§ 5
- Wybór przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy odbywa się w drodze głosowania, które zostanie poprzedzone procedurą zgłoszenia kandydatów do Rady określoną w § 7.
§ 6
- Procedura zgłoszenia kandydatów do pierwszej kadencji Rady rozpoczyna się w ciągu 14 dni od dnia podjęcia niniejszej uchwały. W kolejnych kadencjach procedura ta rozpoczyna się na 60 dni przed terminem upływu kadencji członka.
- Ogłoszenie o zgłaszaniu kandydatów - zawierające informację o formie, miejscu i terminie zgłaszania - umieszcza się na stronie internetowej oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.
- Termin zgłaszania kandydatów nie może być krótszy niż 14 dni od dnia ogłoszenia.
- Zgłoszenia kandydata dokonać może grupa co najmniej 15 osób w wieku powyżej 60 lat zamieszkałych na terenie Dzielnicy Bielany.
- Zgłoszenie kandydata zawiera w szczególności:
- krótką notę biograficzną kandydata z uwzględnieniem informacji o doświadczeniu w działaniach na rzecz seniorów;
- zgodę kandydata na zgłoszenie jego kandydatury;
- zgodę kandydata na przetwarzanie jego danych osobowych w celach związanych z kandydowaniem do Rady;
- listę poparcia co najmniej 15 osób w wieku powyżej 60 lat zamieszkałych na terenie Dzielnicy Bielany, zawierającą imiona, nazwiska, adres zamieszkania, PESEL oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach związanych z wyborem przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy Bielany do Rady.
- Zgłoszenia przyjmowane są w Wydziale Obsługi Mieszkańców w godzinach pracy Urzędu Dzielnicy Bielany.
- W przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów, niż liczba przedstawicieli mieszkańców wskazana w § 4 ust. 1 pkt 1, Burmistrz w ciągu 14 dni organizuje spotkanie wyborcze.
- Celem spotkania wyborczego jest prezentacja kandydatów i ustalenie ostatecznej listy kandydatów obejmującej maksymalnie dwukrotność liczby przedstawicieli mieszkańców wskazanej
w § 4 ust. 1 pkt 1. - Spotkanie wyborcze kończy się głosowaniem selekcyjnym. Każda osoba obecna i uprawniona do głosowania - łącznie z kandydatami, głosuje na trzy osoby.
- W ciągu 7 dni od spotkania wyborczego, ostateczną listę kandydatów, w liczbie określonej w ust. 8, wraz z krótkimi informacjami o nich, ogłasza się na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.
§ 7
- Procedura głosowania na kandydatów odbywa się poprzez oddanie głosu na karcie wyborczej, przy czym oddaje się głos tylko na jednego kandydata.
- Wzór karty wyborczej zostanie opracowany przez Zarząd Dzielnicy Bielany.
- Ogłoszenie o głosowaniu umieszcza się na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.
- Ogłoszenie zawiera informację o formie, miejscu i terminie głosowania.
- Termin głosowania nie może być krótszy niż 7 dni od dnia ogłoszenia.
- Kartę wyborczą składa się w następujących miejscach:
- w skrzynce wystawionej w Wydziale Obsługi Mieszkańców w godzinach pracy Urzędu Dzielnicy Bielany;
- na poczcie - na adres Urzędu Dzielnicy z dopiskiem „Rada Seniorów Dzielnicy Bielany – głosowanie”;
- Zaznaczenie kilku kandydatów na karcie wyborczej, nieczytelne wypełnienie karty wyborczej lub złożenie kilku kart wyborczych przez jedną osobę, wyklucza jej głos w procedurze głosowania.
- Karty, które wpłyną po terminie nie będą uwzględnione w trakcie zliczania głosów, z tym, że w przypadku kart przesłanych pocztą liczy się data stempla wpływu do Urzędu Dzielnicy Bielany.
- Po upływie terminu głosowania karty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i zliczone przez upoważnionych pracowników Urzędu Dzielnicy Bielany.
- Po weryfikacji kart sporządza się listę kandydatów według uzyskanej liczby głosów. Kandydaci z największą liczbą uzyskanych głosów stanowią przedstawicieli mieszkańców Dzielnicy Bielany. W przypadku równej liczby głosów, decyduje liczba głosów zebranych na etapie procedury zgłaszania kandydatów.
- Pozostali kandydaci znajdują się na liście rezerwowej. W przypadku konieczności powołania nowego przedstawiciela mieszkańców - w sytuacjach innych niż upływ kadencji członka Rady - powołuje się kolejnego kandydata odpowiednio stosując ust. 10.
- Listy, o których mowa w ust. 10 i 11, umieszcza się na stronie internetowej oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Dzielnicy Bielany.
§ 8
- Ustalenia składu Rady dokonuje Zarząd Dzielnicy Bielany.
§ 9
- Kadencja Rady trwa 5 lat od dnia ustalenia pierwszego składu Rady zgodnie z § 10.
Rozdział 3
Zasady działania oraz organizacja Rady
§ 10
- Rada pracuje na posiedzeniach, które są jawne.
- W terminie 14 dni od dnia ustalenia pierwszego składu Rady Burmistrz lub osoba przez niego wskazana zwołuje pierwsze posiedzenie Rady i przewodniczy mu.
- Na pierwszym posiedzeniu Rada spośród swoich członków wybiera jednego przedstawiciela do Warszawskiej Rady Seniorów. Kandydata do WRS wybiera się spośród przedstawicieli mieszkańców wybranych do rady seniorów.
- Na pierwszym posiedzeniu Rada wybiera Prezydium spośród członków Rady w tym:
- Przewodniczącego;
- Wiceprzewodniczącego;
- Sekretarza.
- Rada może w toku kadencji dokonać zmian w składzie Prezydium w następujący sposób:
- z wnioskiem w tej sprawie mogą występować członkowie Rady w liczbie co najmniej połowy składu Rady;
- głosowanie przeprowadza się w ramach odrębnego punktu na następnym posiedzeniu Rady, po zebraniu, na którym zgłoszono wniosek o zmianę członka Prezydium Rady;
- odwołanie ze składu Prezydium i powołanie nowych członków następuje w ramach odrębnego punktu w drodze głosowania zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu lub odwołania członka Prezydium Rada dokonuje wyborów uzupełniających.
- Prezydium organizuje pracę Rady.
- Posiedzenia zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu Dzielnicy Bielany lub co najmniej 1/3 składu Rady.
- W przypadku jego nieobecności Przewodniczącego zastępuje go Wiceprzewodniczący, a w wobec braku Wiceprzewodniczącego najstarszy wiekiem członek Rady, który wyrazi na to zgodę.
- Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Na posiedzenia Rady mogą być zapraszane osoby niebędące członkami Rady.
- Rada może powoływać zespoły zadaniowe odpowiedzialne za realizację określonego zadania. W skład zespołów mogą wchodzić osoby, które nie są członkami Rady.
- Uchwały, opinie, wnioski i inne ustalenia Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków.
- Sekretarz Rady sporządza protokół z każdego posiedzenia Rady.
- Rada sporządza roczne sprawozdanie ze swojej działalności, które przekazuje do wiadomości Zarządowi Dzielnicy Bielany oraz Radzie Dzielnicy Bielany.
- Protokoły z posiedzeń, sprawozdania, uchwały, opinie, wnioski i inne ustalenia Rady podpisuje Przewodniczący lub osoba go zastępująca.
§ 11
- Szczegółową organizację Rady określa regulamin pracy ustalony przez Radę w drodze uchwały.
§ 12
- Obsługę administracyjno-biurową oraz miejsce spotkań Rady zapewnia komórka organizacyjna Urzędu Dzielnicy Bielany wskazana przez Burmistrza.
Rozdział 4
Zasady zwrotu kosztów przejazdu członka Rady
§ 13
- Członek Rady może zostać delegowany przez Prezydium do reprezentowania Rady w zorganizowanych wydarzeniach. Prezydium wskazuje delegata spośród członków Rady, którzy zgłosili chęć uczestnictwa w takim wydarzeniu, nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem wydarzenia.
- Członkowi Rady zwraca się koszty przejazdu na terenie kraju w związku z udziałem w posiedzeniu lub zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje Radę.
- Zwrot kosztów za przejazdy środkami transportu publicznego przysługuje w wysokości udokumentowanej oryginałami biletów lub faktur (rachunków) obejmujących cenę biletu z uwzględnieniem posiadanej przez członka Rady ulgi na dany środek transportu.
- Zwrot kosztów następuje na wniosek członka Rady złożony do właściwego wydziału wskazanego przez Burmistrza za pośrednictwem Prezydium Rady, które potwierdza udział członka Rady w wydarzeniu.
- Wniosek wraz z prawidłowo wystawioną fakturą (rachunkiem) lub biletem należy złożyć do wydziału nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia posiedzenia lub wydarzenia.
- Wydział rozlicza wniosek w terminie 21 dni od daty złożenia, po rozliczeniu zwrot kosztów dokonywany jest w gotówce, w kasie Urzędu Dzielnicy Bielany.
- W przypadku niezachowania terminów, o których mowa w ust. 1 i 5, zwrot kosztów nie zostanie dokonany.
- Maksymalna łączna kwota zwrotu środków nie może być wyższa niż 6 000,00 zł w roku zaś jednorazowo nie może być wyższa niż 500,00 zł.
Rozdział 5
Zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania członka Rady
§ 14
- Mandat członka Rady wybranego w czasie trwania kadencji Rady wygasa z upływem tej kadencji.
§ 15
- Mandat członka Rady wygasa przed upływem kadencji Rady w przypadku:
- śmierci;
- złożenia przez członka pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji członka Rady;
- zaprzestania zamieszkania na terenie Dzielnicy Bielany;
- odwołania przez Zarząd Dzielnicy Bielany na wniosek:
- podmiotu, który go wybrał,
- na wniosek co najmniej ośmiu członków Rady.
§ 16
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady podmiot, który go wybrał dokonuje wyboru nowego członka Rady.
Rozdział 6
Postanowienie końcowe
§ 17
- Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.