Aktualności edukacji

  • CZE
    13

    Joga w Przedszkolu nr 422 „Kolorowa Sowa”

    W obecnych czasach, dzieci i dorośli bombardowani są różnymi bodźcami ze świata zewnętrznego, takimi jak telewizja, natłok informacji z Internetu, gry komputerowe czy choćby hałas uliczny. Nie ma czasu na relaks czy wyciszenie. Stąd pomysł na wykorzystanie w pracy z dziećmi ćwiczeń jogi, zarówno w terapii logopedycznej jak i podczas codziennych aktywności w przedszkolu. Poszukując coraz nowszych metod i technik wspomagających skuteczność terapii logopedycznej, pozwalających spojrzeć na dziecko holistycznie, wprowadzono na zajęciach logopedycznych w Przedszkolu nr 422 innowację pedagogiczną pt. Oddycham prawidłowo, rosnę zdrowo. Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddychania z elementami jogi dla dzieci. Pozytywne oddziaływanie jogi na narząd ruchu człowieka sprzyja uzyskiwaniu i utrwalaniu warunków progowych dla terapii logopedycznej: poprawie napięcia mięśniowego, poprawie postawy ciała, właściwego, fizjologicznego toru oddechowego wśród dzieci, jakim jest oddychanie nosem. Warunki progowe są niezbędne do prawidłowego przebiegu funkcji biologicznych w obrębie narządu żucia i kształtowania normatywnej artykulacji. Przedszkolaki przez cały rok miały okazję zgłębiać tajniki jogi na zajęciach logopedycznych, wykonując różnorodne asany w pozycjach leżących, siedzących czy stojących. Podczas obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu – „Niebieskich Igrzysk”, wysłuchały jogowej opowieści, naśladując ruchy zwierząt zamieszkujących wiejskie gospodarstwo – od kota po pszczołę! Wykazywały się przy tym dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem, a joga towarzyszyć im będzie także w kolejnych latach nauki przedszkolnej. Zajęcia z jogi prowadzone są również w grupie „Nutki”, do której uczęszczają dzieci pięcioletnie. Od listopada przedszkolaki mają możliwość brać udział w zajęciach z wykorzystaniem ćwiczeń oraz zabaw statycznych i dynamicznych. Celem tego typu aktywności jest poznanie własnego ciała, nauka poprawnego oddychania, sposobów relaksacji, a także ćwiczeń postawy, czyli asan. Poprzez praktykę jogi, dzieci uczą się skupiać na swoim oddechu i ciele, co może pomóc im uspokoić się i skoncentrować. Joga pomaga również rozwijać elastyczność, siłę i równowagę ciała, uczy dzieci umiejętności zarządzania stresem, radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz zwiększania świadomości ciała i umysłu. Do naszych zabaw wykorzystujemy elementy matematyki, nauki o przyrodzie, gimnastyki korekcyjnej, terapii ręki czy bajkoterapii. Przedszkolaki bardzo chętnie uczęszczają na zajęcia, które są połączeniem ruchu, zabawy i relaksu. Opracowały: Paulina Mazur – logopeda P. 422 Małgorzata Czerwińska – nauczycielka P. 422

  • CZE
    04

    Miesiąc kwiecień obfitował w Przedszkolu nr 421 w ciekawe wydarzenia.

    Odbyły się zajęcia w ramach cykli: Labolo Odkrywcy pod tytułem „Ciepło – zimno” (10.04.) Joga z panem Krzysztofem Człapskim (12.04.) Warsztaty Podróżnicze z „podróżą” do „Kraju Wschodzącego Słońca”, gdzie przenieśliśmy się do Japonii i poznawaliśmy niezwykle ciekawą kulturę tego kraju. Dzieci przymierzały tradycyjne stroje, witały się i żegnały po japońsku, uczyły się tradycyjnego tańca oraz miały możliwość zabawy japońskimi zabawkami 18 kwietnia w ramach zbliżającego się Światowego Dnia Ziemi nasze Przedszkole zorganizowało sprzątanie Lasu Lindego. Razem z rodzicami udało nam się zebrać dużo śmieci i oczyścić zaśmiecony las. W nagrodę za ciężką pracę dla małych ekologów czekały małe niespodzianki. Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w akcję i wspólnie spędzony czas! 22 kwietnia w poniedziałek świętowaliśmy Światowy Dzień Ziemi. Z tej okazji grupa Tygryski przygotowała krótką inscenizację pt. „Cztery żywioły”. Następnie każda z grup zaprezentowała ekologiczny okrzyk i wyruszyła w celu poszukiwania ukrytych kopert z zadaniami do wykonania. 25 kwietnia w naszym Przedszkolu we wszystkich grupach wiekowych odbyły się bezpłatne warsztaty z projektu “Finansowy Elementarz” prowadzone przez Fundację Banku Millennium. Podczas warsztatów dzieci starały się poznać naturę pieniądza oraz zasady oszczędzania, które ułatwią im start w dorosłe życie. Ciekawym elementem wykorzystanym w czasie zajęć był cykl książek z Panem Sebastianem, który stał się przewodnikiem dla dzieci w zgłębianiu tajemnic dotyczących pieniędzy, mechanizmów planowania wydatków i oszczędzania. Po warsztatach, każdy uczestnik otrzymał dyplom za aktywny udział w zajęciach, książkę oraz dawkę wiedzy na temat ekonomii. W kwietniu również grupa Sowy miała wycieczkę do kwiaciarni, grupa Sów i Krasnoludków była w bibliotece, grupa Misie poszła na pocztę. Grupa Sów i Tygrysków brała udział w zajęciach sportowych w ramach Dziecięcej Akademii Sportu. Marta Tarchała

  • MAJ
    09

    Doradztwo zawodowe w Przedszkolu nr 422 „Kolorowa Sowa”

    „Jak mi ręce urosną, jak mi nogi urosną, jak już będę dorosła i wysoka jak sosna, to zostanę, zostanę, zostanę... no, kim?...” D. Wawiłow, „A jak będę dorosła” To pytanie zadają sobie przedszkolaki jak również starsi uczniowie szkół średnich. Wybór odpowiedniego zawodu to ogromne wyzwanie, zwłaszcza, jeśli mamy zbyt mało wiedzy o pracy zawodowej w przyszłości. W dniu 9 kwietnia 2024 r. nasze przedszkole odwiedzili uczniowie z Zespołu Szkół nr 32 im. K. K. Baczyńskiego, uczęszczający do czwartej klasy. Ci młodzi ludzie stoją właśnie przed decyzją, jaką ścieżkę dalszej kariery dalej obrać. W ramach doradztwa zawodowego nasze przedszkole zaprosiło uczniów z najstarszej klasy, aby mogli zobaczyć, jak wygląda praca nauczyciela oraz jak dzieci spędzają dzień w przedszkolu. Zanim przeszliśmy do wspólnych gier i zabaw, nasze przedszkolaki miały mnóstwo pytań do starszych kolegów i koleżanek. „Czy mają dużo lat?”, „Czy lubią chodzić do szkoły?”, „Czego się uczą w szkole?”, „Co robią po przyjściu z niej?”. Po tym, jak licealiści cierpliwie odpowiedzieli na wszystkie pytania, rozpoczęła się wspólna zabawa. Młodsze grupy przygotowały zabawy wiosenne z chustą animacyjną, ćwiczenia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, a także wspólne plastyczne inspiracje. Uczniowie mieli również okazję do wspólnych zabaw w ogrodzie przedszkolnym, gdzie nawiązywali świetny kontakt z dziećmi. Starsze grupy przedszkolne zaprosiły licealistów do udziału w organizowanym przez Przedszkole Międzynarodowym Dniu Sportu. Starsi koledzy opowiedzieli, w jakie zabawy bawili się w ich wieku. Zarówno przedszkolaki jak i młodzież mieli okazje wspólnie pobawić się w zabawy podwórkowe takie jak: „Berek”, „Chowany”, „Dwa ognie”, „Podchody”, „Klasy” i wiele, wiele innych. To spotkanie przyniosło wiele korzyści i nowych doświadczeń zarówno dla naszych przedszkolaków jak i licealistów, którzy zapewnili, że jeszcze nas odwiedzą. Głęboko wierzymy w to, że niektórzy z nich zdecydują się właśnie na zawód nauczyciela. Opracowała: Anna Pietruszka

  • KWI
    29

    „Mali Odkrywcy” w bibliotece im. Stanisława Staszica

    W dniu 24 kwietnia dzieci z Przedszkola nr 236 „Mali Odkrywcy” wybrali się wspólnie z opiekunami do pobliskiej publicznej biblioteki im. Stanisława Staszica m.st. Warszawy w Dzielnicy Bielany. Po przybyciu zostali serdecznie powitani przez pracownika biblioteki oraz zaproszeni do specjalnie przygotowanego kącika, gdzie odbyła się lekcja biblioteczna. Pani bibliotekarka przedstawiła zasady korzystania z biblioteki, objaśniając, jak wypożyczać książki oraz jak o nie dbać. Dzieci słuchały uważnie, zadając pytania i dzieląc się swoimi spostrzeżeniami. Następnie przyszedł czas na samą esencję biblioteki - książki! Pani bibliotekarka zaprezentowała różnorodne tytuły - od klasycznych bajek po nowoczesne opowieści z ilustracjami. Dzieci patrzyły z zaciekawieniem na kolorowe okładki i wspaniałe historie. Po lekcji każde dziecko miało możliwość samodzielnego przeglądania książek. Z uśmiechami na twarzach dzieci wspólnie z opiekunami opuścili bibliotekę, gotowi na dalsze przygody z literaturą. Ta wizyta na pewno zostanie zapamiętana przez wszystkich jako inspirująca i pełna odkryć.

  • KWI
    17

    Marzec w Przedszkolu Nr 421

    Spotkanie ze Strażą Miejską – 1 marca 1 marca w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia ze Strażą Miejską, w których wzięły udział dwie najstarsze grupy (Tygryski i Sowy). Dzieci dowiedziały się ciekawych rzeczy związanych z zawodem Strażnika Miejskiego, zapoznały się z elementami jego ubioru oraz ważnymi numerami alarmowymi. Przedszkolna Olimpiada – 6 marca 6 marca odbyła się Olimpiada Sportowa Przedszkoli organizowana przez Szkołę Podstawowe nr 263 i Klub Sportowy G-8. Część dzieci z grupy Tygrysków i Sów wzięła udział w różnorodnych konkurencjach sportowych zorganizowanych w formie wyścigów rzędów, doskonaląc ogólną sprawność fizyczną oraz umiejętność współpracy. To był dzień pełen dobrej zabawy i sportowej rywalizacji! Joga – 8 marca Dziecko w wieku przedszkolnym ma naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę wyrażania ekspresji twórczej: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Zabawa w odgrywanie poprzez ruch może być jak najbardziej interesującym i wyrazistym efektem tej pracy. W marcu odbyły się zajęcia z jogi prowadzone przez Pana Krzysztofa Człapskiego. Poprzez zabawę i naśladowanie różnych zwierząt, dzieci wzmacniają i uelastyczniają swoje ciała. Oprócz ćwiczeń fizycznych wykorzystywane są także ćwiczenia oddechowe i techniki relaksacyjne. Teatr WAM – 11 marca 11 marca odbyła się wycieczka do Teatru WAM, w której wzięły udział wszystkie nasze grupy. Dzieci miały możliwość obejrzenia koncertu pt. “Musicalowa Księga Bajek”, pełnego magii, bajkowych postaci i piosenek. Następnie w grupach przedszkolnych dzieliliśmy się emocjami, które towarzyszyły dzieciom po obejrzeniu przedstawienia. Dzieci opowiadały o scenach, momentach, piosenkach, które wywarły na nich największe wrażenie. To zdecydowanie był dzień pełen emocji i dobrej zabawy! Labolo odkrywcy “Młody ekolog” – 13 marca Podczas zajęć doświadczalnych dzieci poznały pojęcia gleby zasadowej i kwasowej oraz dowiedziały się o zwyczajach zwierząt, żyjących pod ziemią. Pantomima – 19 marca Dziecko w wieku przedszkolnym ma naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę wyrażania ekspresji twórczej: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Zabawa w odgrywanie poprzez ruch może być jak najbardziej interesującym i wyrazistym efektem tej pracy. Warsztaty małego architekta – 20 marca Zajęcia Klocki kreatki wspomagają rozwój, koordynację i wyobraźnię przestrzenną naszych przedszkolaków. Poszerzają zakres wiedzy na temat podstaw geometrii oraz rozwijają umiejętności skupienia i współpracy w przyjemny sposób. Pierwszy dzień wiosny – 21 marca Wiosna to jedna z najpiękniejszych pór roku, dlatego też Pierwszy Dzień Wiosny jest zawsze radośnie witany przez wszystkie dzieci. Tego dnia przedszkolaki miały okazję wykazać się znajomością i wiedzą o nadchodzącej porze roku. Rozwiązywały zagadki i wykonywały wiosenne zadania. Następnie zaśpiewały piosenkę „Walczyk Pani Wiosny”. Na koniec każda grupa wykonała wspólną pracę plastyczną „Kolorowy bukiet”. Nie zabrało też różnorodnych aktywności na świeżym powietrzu, m.in. obserwacji przyrodniczych. Powitanie wiosny w Domu Kultury – 25 marca 25 marca dzieci z grupy Sowy uczestniczyły w zabawach i aktywnościach, nawiązujących do polskiej tradycji ludowej żegnania zimy i witania wiosny “Topienie marzanny”. Wydarzenie organizowane było przez Młodzieżowy Dom Kultury “Bielany”. Bielańska lekcja zdrowego żywienia – 25 marca 25 marca dzieci uczestniczyły w Bielańskiej Lekcji Zdrowego Żywienia. Podczas warsztatów przedszkolaki utrwalały wiadomości na temat roli aktywności fizycznej i prawidłowego odżywiania w prowadzeniu zdrowego trybu życia. Miały również możliwość skosztowania pysznych i zdrowych owsianek oraz koktajli. Marta Tarchała

  • KWI
    10

    „Tygryski” z Przedszkola 301 „Zaczarowany Świat” w Centrum Pieniądza NBP

    Dzieci z grupy „Tygryski” wybrały się w ubiegły piątek do Centrum Pieniądza NBP, które mieści się w centrum miasta. Dzieci dowiedziały się m.in.: jak wyglądała pierwsza i najmniejsza moneta, ile ważył największy banknot świata, jakie zabezpieczenia ma bankowy sejf oraz czym płacono, jak nie było pieniędzy. Dzieci z najstarszej grupy ciekawe były, jak rozpoznać fałszywe banknoty, co zostało bardzo dokładnie dzieciom objaśnione. Grupa Tygrysków miała okazję zobaczyć, jak wyglądały polskie pieniądze 50 lat temu i jak wyglądają współcześnie, ile waży sztabka złota oraz jak wyglądają monety i banknoty z różnych stron świata. Wróciliśmy zadowoleni, uśmiechnięci i pełni nowej wiedzy z ciekawej wycieczki. Nowe doświadczenia przede wszystkim. Opracowała: Katarzyna Łozowska

  • LUT
    12

    „Warszawa da się lubić – Przedszkole 422”

    Dzieci z Przedszkola 422 corocznie w czasie ferii zimowych „wyruszają” w podróż po najciekawszych zakątkach świata. W minionych latach poznawały Europę oraz inne kontynenty, co jest związane z przynależnością Przedszkola do Sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO. W tym roku „podróż” nie była daleka, a jej inspiracją było powiedzenie „Cudze chwalicie swego nie znacie”. Warszawa, bo o niej mowa, jest miastem wyjątkowym, ponieważ Stare Miasto w Warszawie, zostało wpisane na listę UNESCO w 1980 roku, nie ze względu na wartość zabytkową, lecz jako przykład wyjątkowego pietyzmu w nieomal całkowitym odrestaurowaniu fragmentu miasta, zburzonego w czasie II wojny światowej. Dzięki determinacji warszawiaków Starówka została odbudowana, a wraz z nią przetrwały warszawskie legendy, piosenki i zwyczaje wyrażające miłość warszawiaków do swojego miasta. Wartości związane z historią Warszawy wraz z jej bogactwem kulturowym zgłębiały dzieci z Przedszkola 422 podczas dwutygodniowych ferii zimowych, które przebiegły na poznawaniu zabytków, legend, ciekawostek związanych z miastem. Owocem dziecięcych aktywności były przeróżne prace plastyczne, makiety i rzeźby, ale przede wszystkim wytwory niematerialne: wiedza oraz ciekawość poznawcza i chęć zgłębiania dalszych tajemnic Warszawy. Podsumowaniem dwutygodniowych działań było wspólne przedstawienie pod tytułem „Warszawa da się lubić” ilustrowane warszawskimi piosenkami i legendami. W przedstawieniu wystąpiły wszystkie przedszkolaki oraz panie nauczycielki. Na zakończenie projektu wszystkie dzieci z dumą odtańczyły Poloneza, nasz taniec narodowy, wpisany 5 grudnia 2023 roku na Światową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. Opracowała: Katarzyna Kacperek

  • LUT
    02

    Rekrutacja do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych w szkołach podstawowych na rok szkolny 2024/2025

    Rekrutacja do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych w szkołach podstawowych rozpocznie się 5 marca br. i będzie prowadzona z wykorzystaniem elektronicznego systemu rekrutacji. Więcej informacji na stronie: edukacja.um.warszawa.pl.

  • LUT
    02

    Terminy dyżurów wakacyjnych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych

    Zapisy na dyżur wakacyjny rozpoczną się w kwietniu br. i będą prowadzone przy pomocy elektronicznego systemu zapisów. Więcej informacji na stronie: edukacja.um.warszawa.pl.

  • STY
    05

    Międzynarodowy Dzień Tolerancji w Przedszkolu 422

    W dniu 16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 roku, z inicjatywy UNESCO. Po tym wydarzeniu kraje członkowskie UNESCO przyjęły Deklarację na Temat Zasad Tolerancji. Promocja tolerancji i poszanowania ma istotne znaczenie w tworzeniu atmosfery sprzyjającej akceptowaniu odmienności kulturowej. Artykuł I „Deklaracji Zasad Tolerancji” brzmi: „Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju”. Zatem tolerancja to: respektowanie cudzych praw i cudzej własności; uznanie i akceptacja różnic indywidualnych; umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych; docenianie rozmaitości kultur; otwarcie na cudze myśli i filozofię; ciekawość i nie odrzucanie nieznanego; uznanie, że nikt nie ma monopolu naprawdę. Należy pamiętać, że tolerancja to postawa społeczna i osobista, która odznacza się poszanowaniem poglądów, zachowań i cech innych ludzi, a także ich samych. Tego dnia warto zastanowić się nad własną postawą w odniesieniu do ludzi, z którymi współżyjemy. Aby świętować dzień tolerancji, kadra przedszkola 422 przygotowała na podstawie opowiadania H. Behlerowej pt.: „Bajka o kotku, który szukał czarnego mleka”. przedstawienie według autorskiego scenariusza jednej z nauczycielek. Na przedstawienie zaprosiliśmy dzieci z przedszkola 327 „Kolorowa Kraina” oraz dzieci z przedszkola 409 „Królestwo Maciusia I”. Wszystkie trzy przedszkola należą do Sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO, a oznacza to, że podejmują działania dla zrównoważonego rozwoju, propagują idee tolerancji, równości, akceptacji odmienności. Uczestnictwo w programie Szkół Stowarzyszonych UNESCO łączy się z moralnym zobowiązaniem do podejmowania wszelkich działań promujących kulturę pokoju i wzajemnego międzynarodowego zrozumienia. Opracowała: Katarzyna Kacperek