Aktualności edukacji

  • LIP
    27

    Piknik Rodzinny w "Zaczarowanym Świecie"

    9 czerwca w naszym przedszkolu odbył się Piknik Rodzinny. Rodzice i dzieci tłumnie zebrali się na terenie przedszkolnego ogrodu, gdzie przywitał ich teatr "Pomarańczowy Cylinder". Zabawy przy muzyce przeplatane były różnego rodzaju konkursami. Na uczestników festynu czekało wiele atrakcji m.in.: Straż Pożarna, pokaz Bielańskiego Klubu Karate, tworzenie kolorowych fryzur, kręcenie balonów, zajęcia sportowe z TURBO Fa, Kawiarenka. Dzięki zaangażowaniu rodziców Kawiarenka została obficie zaopatrzona w domowe wypieki. Po różnego rodzaju aktywnościach można było odpocząć przy kawie i ciasteczku. Opracowała: Katarzyna Łozowska

  • LIP
    27

    50-lecie Przedszkola im. Misia Uszatka

    „W tym Przedszkolu rządzi bajka, a najlepszym dzieci bratem, sympatyczny i wesoły jest brązowy Miś Uszatek”, mówią słowa hymnu Przedszkola numer 272 imienia Misia Uszatka, które 13 czerwca 2022 roku obchodziło 50-lecie powstania. Placówka została założona w 1972 roku przy ulicy T. Gajcego 9. Przez ostatnie 50 lat zapisała się w pamięci wielu bielańskich pokoleń i osób, które współtworzyły to wyjątkowe miejsce. W misji przedszkola od zawsze największe wartości stanowił harmonijny rozwój i dobro dziecka oraz profesjonalizm. Z powodzeniem wdrażane są liczne innowacje pedagogiczne, realizowane projekty ekologiczne, propagowany zdrowy tryb życia, wpajane idee przyjaźni i pomocy. Ten szczególny dzień mieliśmy zaszczyt obchodzić wraz z gronem zaproszonych gości, wśród których znalazł się Burmistrz Dzielnicy Bielany - Pan Grzegorz Pietruczuk oraz Zastępczyni Burmistrza - Pani Sylwia Lacek, byli nauczyciele i pracownicy przedszkola, wieloletnia Dyrektor - Pani Anna Lipińska, rodzice i absolwenci. Uroczystości rozpoczęły się od powitania gości przez Panią Dyrektor - Beatę Nowak, która przedstawiła historię i dokonania placówki. Następnie głos zabrał Pan Grzegorz Pietruczuk, który w krótkim przemówieniu odniósł się do statusu przedszkola i opinii, którą cieszy się w społeczności mieszkańców. Na koniec złożył radzie pedagogicznej, pracownikom oraz rodzicom dzieci serdeczne życzenia z okazji jubileuszu. Ten szczególny dzień uświetnił Miś Uszatek, który 22 lata temu zagościł w przedszkolu. Dużym zainteresowaniem wśród gości cieszyła się też wystawa prac plastycznych przygotowanych przez dzieci na konkurs jubileuszowy „Moje przedszkole”. Obchodom towarzyszyła radość, pozytywne emocje i troska wszystkich zebranych o to, by było to wyjątkowe wydarzenie. Liczne spotkania, czar wspomnień i ciepłe uśmiechy. Dziękujemy wszystkim, którzy w tym szczególnym dla nas dniu odwidzieli naszego Misia Uszatka. Ewa Kalińska-Walczak

  • LIP
    25

    Spotkanie z pisarką i skarpetkowy projekt

    W Przedszkolu nr 421 realizowano projekt, którego tematem były... skarpetki. Pomysł powstał w momencie, gdy dziecko przyniosło do przedszkola książkę Pani Justyny Bednarek i systematycznego była ona czytana w wolnej chwili. Historie te tak bardzo rozbudziły wyobraźnie i zainteresowania dzieci, że narodził się pomysł kontynuowania tematu, a wręcz poszerzenia go o nowe inicjatywy. Następnie dzieci przyniosły do przedszkola różne skarpetki lub wykonały z nich razem z rodzicami pacynki w domu. Efektem tych działań było pojawienie się wielu pomysłowych wytworów, które sprawiły dzieciom dużo radości podczas zabaw, a następnie ozdobiły przedszkole przed wizytą gościa specjalnego. W środę 22 czerwca nasze przedszkole odwiedziła Pani Justyna Bednarek pisarka, dziennikarka i autorka książek „Niesamowitych przygód dziesięciu skarpetek” oraz wielu innych książek dla dzieci. Pisarka opowiedziała skąd wzięła się jej pasja do tworzenia utworów dla dzieci , a także zapytała o to co przedszkolaki chciałyby robić w przyszłości. Nasi milusińscy poznali również inne tytuły książek, które napisała autorka oraz sekret powstania wspomnianych już „Niesamowitych przygód dziesięciu skarpetek”. Ta propozycja książkowa na dobre zagościła w domach naszych przedszkolaków. Dowodem tego były liczne egzemplarze, które dzieci przyniosły ze sobą, aby otrzymać autograf pisarki. Zwieńczeniem „skarpetkowego” projektu w naszym przedszkolu był wyjazd dzieci do Teatru „Baj” na spektakl pt. „Niesamowite przygody skarpetek”. Wszystkie zaproponowane aktywności połączone z zaangażowaniem rodziców spotkały się z pozytywnym odbiorem naszych przedszkolaków, a także rozwijały wyobraźnię, zainteresowania czytelnicze i kulturalne. Justyna Sadowska Nauczycielka z Przedszkola nr 421

  • LIP
    25

    O bezpieczeństwie w Przedszkolu nr 421

    W maju nasze przedszkolaki miały możliwość uczestniczyć w działaniach dotyczących bezpieczeństwa, których celem było wdrażanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa, kształtowanie postawy proekologicznej, współpraca z rodzicami. A wszystko rozpoczęło się od kampanii „Rowerowy maj dla klimatu”. Dzieci razem z rodzicami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa przyjeżdżały do przedszkola na rowerach i hulajnogach. Codzienną aktywność zaznaczały w dzienniczku. Najstarsza grupa z naszego przedszkola (Smerfy), która łącznie przejechała najwięcej kilometrów została nagrodzona przez organizatorów kampanii wyjazdem do Parku Trampolin „Airo”. Kolejnym działaniem był cykl zajęć w ramach „Mazowieckiego Tygodnia Bezpieczeństwa”, dzięki któremu w naszej placówce miało miejsca bardzo dużo zabawy, inicjatyw i odwiedzin ciekawych gości. A główne z nich to: spotkanie z Policjantem i Panem Borsukiem oraz ratownikami WOPR z pobliskiego AWF-u, którzy opowiedzieli dzieciom o zasadach bezpieczeństwa obowiązującymi na drodze i nad wodą. Dzieci utrwalały numery alarmowe oraz zasady odpowiedzialnego korzystania z nich. Sprawdzeniem umiejętności dzieci były wyjścia, wycieczki i spacery poza teren przedszkola, poprzedzone przypomnieniem zasad przechodzenia przez jezdnię z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej i bez niej. W naszym przedszkolu temat bezpieczeństwa był, jest i będzie obecny w codziennych działaniach. Spotkania z policjantem czy ratownikiem tym bardziej oddziałują na dzieci i utrwalają przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Justyna Sadowska Nauczycielka z Przedszkola nr 421

  • LIP
    01

    Nabór wniosków o stypendia m.st. Warszawy im. Jana Pawła II

    Uprzejmie informujemy o możliwości ubiegania się o stypendia m.st Warszawy im. Jana Pawła II.

  • CZE
    17

    Projekt „Dzieci z warszawskich przedszkoli tworzą bajkową książkę”

    W naszej „Baśniowej Krainie” bajki i opowiadania towarzyszą nam każdego dnia, bo mamy świadomość, że czytanie książek rozwija myślenie, pamięć i mowę dzieci. Poprzez czytanie dzieci zdobywają wiedzę o sobie i otaczającym je świecie oraz rozwijają kompetencje poznawcze. Książki pomagają dzieciom poznać i nazwać emocje swoje i innych ludzi. Dzięki książkom możemy przenieść się w świat marzeń i rozwijać naszą wyobraźnię. Stąd zrodził się pomysł na nasz projekt, na stworzenie książki innej niż wszystkie. W roku szkolnym 2018/2019 postanowiliśmy zaprosić do napisania wspólnej książki dzieci i rodziców z naszego przedszkola. Zadaniem było wymyślenie i dopisanie dalszej części bajki, której początek wymyśliły nauczycielki w poszczególnych grupach. Nasze przedszkolaki wspólnie z rodzicami przyczyniły się do powstania pięknie, kolorowo ilustrowanych książek, które z ogromną przyjemnością czytałyśmy popołudniami. W 2019/2020 postanowiłyśmy podzielić się naszym pomysłem z innymi przedszkolami i do stworzenia wspólnej książki zaprosiliśmy dzieci i nauczycieli z bielańskich przedszkoli. Na nasze zaproszenie odpowiedziało, aż 20 grup z 13 przedszkoli. Dzięki temu powstała książka pt. „Przygody Biedroneczki Juleczki”. Nasz projekt spotkał się z ogromnym uznaniem i w listopadzie 2020 roku otrzymał ogromne wyróżnienie w postaci I miejsca Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej w kategorii przedszkola. Idąc dalej, postanowiłyśmy zaprosić do wspólnego pisania dzieci i nauczycielki z warszawskich przedszkoli. Mimo wielu trudności spowodowanych pandemią, udało nam się dokończyć projekt. Dzięki temu w roku szkolnym 2020/2021 powstała książka pt. „Przygody przyjaciół z łąki”, którą wymyśliliśmy wspólnie z 73 grupami z 51 przedszkoli, z 12 warszawskich dzielnic. Efekt końcowy w postaci profesjonalnie wydanej książki przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Otrzymałyśmy również bardzo dużo pozytywnych opinii od uczestników projektu. W związku z tym, wspólnie z Panią Dyrektor, jako grono pedagogiczne podjęłyśmy decyzję o zatwierdzeniu kolejnego pomysłu na projekt „Dzieci z warszawskich przedszkoli tworzą bajkową książkę”. Tym razem tytuł naszej książki to „Przygody przyjaciół z lasu". W ciągu miesiąca na nasze zaproszenie odpowiedziało 47 grup z 32 przedszkoli, aż z 15 warszawskich dzielnic. Kolejny raz odnieśliśmy sukces, stworzyliśmy naszą wspólną książkę. Zawdzięczamy to wszystkim dzieciom i nauczycielkom biorącym udział w projekcie. To za sprawą tego ostatniego projektu mieliśmy zaszczyt gościć w naszym przedszkolu Panią Sylwię Lacek – Zastępczynię Burmistrza Dzielnicy Bielany oraz przedstawicieli przedszkoli biorących udział w projekcie. Cała uroczystość przebiegła w przemiłej atmosferze. Po wręczeniu dyplomów, książek i upominków zebrani goście zostali zaproszeni na słodki poczęstunek w trakcie którego mieliśmy czas na rozmowy. Było nam bardzo miło, ponieważ spotkałyśmy się z ogromnym uznaniem ze strony uczestników projektu. Autor: Marlena Runowiecka.

  • CZE
    02

    Kwiecień w „Kasztanowym Ludku”

    Święta Wielkanocne w Przedszkolu Kasztanowego Ludka Kwiecień to miesiąc pełen wrażeń związanych z organizowaniem imprez z okazji Świąt Wielkanocnych. Jednym z takich wydarzeń było uczestniczenie dzieci ze wszystkich grup w warsztatach wielkanocnych. Podczas nich dzieci wykonywały ozdoby świąteczne czyli: miseczki w kształcie kurczaczków malowane farbami, w których posadzono rzeżuchę; złożyły piankowego kurczaczka oraz wygrawerowały drewnianym patyczkiem kolorowe wzory na szablonach papierowych w kształcie jajek, tworząc kolorową pisankę. W tym czasie w zorganizowany został przez Radę Rodziców bal wiosenny. Nasze przedszkole odwiedziły dwie postacie przebrane w stroje zająca i kurczaka. Wielkanocni goście przygotowali wiele fantastycznych, pomysłowych zabaw oraz konkurencji, przy rytmicznej muzyce. Dzieci bawiły się wyśmienicie i trudno było im się rozstać z gośćmi. Na koniec dzieci wykonały pamiątkowe zdjęcie z zającem i kurczakiem. Wycieczka do Biblioteki Publicznej im. St. Staszica 20 kwietnia przedszkolaki z grupy niebieskiej Przedszkola nr 340 odwiedziły Bibliotekę Publiczną im. St. Staszica. Celem wycieczki było zapoznanie dzieci z lokalizacją i funkcjonowaniem biblioteki oraz obejrzenie księgozbioru. Podczas zajęć pani bibliotekarka opowiedziała dzieciom o swojej pracy, pokazała różne książki, a także zwróciła również uwagę na zasady korzystania z książek. Dzieci rozwiązywały zagadki oraz odpowiadały na pytania związane z bajkami. Pani bibliotekarka zaprezentowała wybrane pozycje literatury dziecięcej i udostępniła do obejrzenia dzieciom książeczki z działu dziecięcego. Przedszkolakom bardzo spodobały się kolorowe i bogato ilustrowane książeczki, które z chęcią oglądały. Dzieci dowiedziały się również, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały postać ulubionego bohatera książek. Spotkanie odbywało się w miłej, pełnej uśmiechów i wrażeń atmosferze. Dla niektórych przedszkolaków, była to pierwsza wizyta w bibliotece, ale na pewno nie ostatnia. Światowy Dzień Ziemi W piątek 22 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ziemi, największe międzynarodowe święto ekologiczne. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Zainwestuj w naszą planetę” W tym roku kasztanowe ludki postanowiły zarówno wzbogacić swoją wiedzę z zakresu ekologii uczestnicząc w zajęciach tematycznych, jak też aktywnie uczestniczyć w Akcji Sprzątania Świata. W tym celu przedszkolaki zaopatrzone w rękawice i worki na śmieci wybrały się na wyjątkowy spacer w okolicy przedszkola podczas, którego oczyściły najbliższy teren z odpadów i innych śmieci. Głównym celem podjętych działań było ukazanie dzieciom skutków zaśmiecania „świata”, wyjaśnienie konieczności ochrony środowiska, a także kształtowanie dobrych nawyków ekologicznych. Również z okazji Dnia Ziemi grupa srebrna wzięła udział w konkursie „Dbamy o planetę”, organizowanym przez Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr37 „Bajkowy Świat”, w którym dziewczynka z grupy srebrnej dostała wyróżnienie z dyplomem oraz nagrodę rzeczową. Zajęcia w ramach Dziecięcej Akademii Sportu Podczas kolejnego spotkania w ramach Dziecięcą Akademią Sportu we współpracy z AWF kasztanowe ludki miały okazję uczestniczyć w zabawach ruchowych ogólnorozwojowych z elementem rywalizacji. Przedszkolaki pod czujnym okiem trenerki ćwiczyły refleks, szybkość, sprawność oraz grę fair play, które w każdej dyscyplinie sportu są istotnymi elementami treningów. Przedszkolakom bardzo spodobały się zajęcia i już z niecierpliwością wyczekują następnych. Warszawska energia – Od poznania do Eko działania W kwietniu przedszkolaki z grupy żółtej i turkusowej realizowały program „Warszawska Energia – od poznania do EKO-działania”, o tematyce „Woda w mieście”. W trakcie realizacji dzieci doświadczały, eksperymentowały i poszerzały wiedzę o tej substancji. Powstała makieta „Woda w ogrodzie”, oraz gra planszowa „Droga kropelki wody”, odbyły się eksperymenty badawcze „co tonie, a co pływa”, wiele innych ciekawych zajęć, np. „Obieg wody w przyrodzie”. Publikacja osiągnięć została zawarta w postaci książeczki, kroniki o tematyce „woda”.

  • CZE
    02

    Zajęcia metodą projektu w Przedszkolu 236 Mali Odkrywcy – Dziecięce zabawy i tańce ludowe w przedszkolu jako element kultury polskiej

    W dniach 04 – 13.05.2022 r. realizowaliśmy projekt z obszaru edukacji kulturalno – muzycznej Dziecięce zabawy i tańce ludowe w przedszkolu jako element kultury polskiej. Podstawowymi założeniami projektu było uświadomienie znaczenia pielęgnowania i przekazywania wiedzy na temat polskiej kultury ludowej a w szczególności tańców, zabaw, pieśni, muzyki, obyczajów oraz strojów ludowych oraz sposobów włączania tematyki związanej z polskim folklorem do zagadnień realizowanych w ramach nauczania przedszkolnego. Celami głównymi projektu było między innymi: wyzwalane aktywności ruchowej poprzez taniec i zabawy przy muzyce oparte na naturalnej potrzebie ruchu, kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką, pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej, rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka oraz zainteresowań muzycznych i tanecznych dzieci oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością. Poprzez realizację zajęć metodą projektu dzieci uczyły się: myślenia, poszukiwania, odkrywania i doświadczania. Po wyborze tematu stworzyliśmy siatkę pytań: Jakie znamy zabawy ludowe? Jaką zabawę lubimy najbardziej? Czy lubimy tańczyć? Jakie są rodzaje tańców? Jakie są nazwy tańców ludowych? Jak ubierali się dawniej, a jak ubierają się dziś? Jaki strój miały kobiety, a jaki mężczyźni? Który z tych strojów najbardziej nam się podoba? Jakimi zabawkami dawniej bawiły się dzieci? Z czego robiono dawniej zabawki? W czasie realizacji projektu próbowaliśmy wspólnie udzielać odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania. Zorganizowaliśmy w sali kącik Piękna Nasza Polska Cała o tematyce patriotycznej i folkowej. Poznaliśmy nazwy wybranych miejsc w Polsce oraz słuchaliśmy opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe Święta w celu kształtowania postaw patriotycznych. Podczas trwania projektu słuchaliśmy muzyki ludowej: Gdzieżeś to bywał, czarny baranie? Czerwone jabłuszko, W poniedziałek rano. Poznaliśmy dużo zabaw ruchowych: zabawy i gry ludowe z przyśpiewkami, wyliczanki, dialogi, zabawy ruchowe ze śpiewem oraz zabawy ludowe z rekwizytem. Ta aktywność u przedszkolaków wywołała wiele radości oraz śmiechu. Po zaprezentowaniu dzieciom wybranych tańców ludowych: polonez, krakowiak, kujawiak, trojak, miotlarz mieliśmy okazję sami nauczyć się podstawowych elementów tańca. Obejrzeliśmy Pyzę wędrowniczkę, która pozwoliła nam spotkać się z ludową piosenką i z polskim folklorem. Podziwialiśmy również piękno i różnorodności polskich strojów ludowych. Poznaliśmy charakterystyczne elementy strojów z poszczególnych regionów. Dzieci miały okazję niektóre stroje przymierzyć, dzięki czemu poczuliśmy się jak w tamtych czasach. W pięknych i kolorowych strojach odwiedziliśmy naszych kolegów i koleżanki z innych grup, Panią Dyrektor oraz Panie na kuchni. Podczas całego projektu wykonaliśmy kilka prac plastycznych: ludową wyklejankę, kolorowaliśmy stroje ludowe, wzory ludowe oraz wycinaliśmy serwetkę. Z dużą ciekawością oglądaliśmy zabawki z dawnych czasów oraz dowiedzieliśmy się z czego są zrobione. Aby zobaczyć miejsca, z których pochodzą stroje ludowe i tańce, wybraliśmy się na wirtualna wycieczkę, gdzie obejrzeliśmy różne regiony: łowicki, kujawski, Mazowsze. Dzięki tej wycieczce poznaliśmy zabytki kultury regionalnej, dorobek historyczny, kulturę, tradycję. Odwiedziła nas mama naszego przedszkolaka, która pochodzi z regionu łowickiego. Razem wyszukaliśmy na mapie, gdzie znajduje się Łowicz oraz poznaliśmy jego tradycje. Omówiliśmy strój łowicki oraz oglądaliśmy ilustrację na temat ludowego budownictwa. Wspólnie zatańczyliśmy taniec ludowy oraz zrobiliśmy kukiełkę Łowiczankę. Z zaciekawieniem oglądaliśmy również łowickie wycinanki oraz jak one powstają. W projekt zaangażowali się też pracownicy naszego przedszkola. Nauczycielka z grupy maluszków zaprezentowała się w stroju łowickim. Mieliśmy również okazję zobaczyć go z bliska jak i poznać z jakiego materiału jest zrobiony. Natomiast nauczycielka z grupy starszaków pokazała nam wiele ciekawych zabaw ludowych. Ostatniego dnia projektu z cała grupą zorganizowaliśmy muzeum. Przygotowaliśmy wystawę przedstawiającą elementy strojów ludowych, serwetki szydełkowe, haftowane obrusy, poszewki, gliniane naczynia, zabawki, pamiątki, albumy itp. Nasze muzeum sztuki ludowej odwiedziły dzieci ze wszystkich grup oraz pracownicy przedszkola. Po obejrzeniu wystawy zaprosiliśmy przybyłych gości do wspólnych tańców i zabaw ludowcyh. Podczas zajęć nasi wychowankowie mieli możliwość rozwinięcia umiejętności pracy zespołowej, współpracy, wytrwałości i pomysłowości. Nauczycielki z Przedszkola 236 Agnieszka Cichowska Anna Gos

  • CZE
    02

    Bielańskie Mistrzostwa Piłki Nożnej Przedszkolaków

    W dniu 20.05.2022 r. grupa Słoneczników z Przedszkola nr 182 „Tajemniczy Ogród” w Warszawie po raz drugi wzięła udział w Bielańskich Mistrzostwach Piłki Nożnej Przedszkolaków. Turniej został zorganizowany przez szkółkę piłkarską Turbo Football Academy w ramach współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany oraz Stołecznym Centrum Sportu „Aktywna Warszawa”, pod patronatem Mazowieckiego Związku Piłki Nożnej. Turniej został rozegrany na Stadionie Hutnika. Udział w turnieju miał na celu: rozwijanie postawy świadomego uczestniczenia w zawodach, promowanie aktywnego spędzania czasu oraz uprawiania sportu. Piłka nożna jako sport drużynowy może również pokazać naszym przedszkolakom, jak ważna jest współpraca w zespole. Ważnym elementem turnieju było także przestrzeganie zasad fair play. Niewątpliwie jednak najważniejsza była dobra zabawa. A tej zarówno dla dzieci jak i ich trenerek było co niemiara. Każde dziecko, które wzięło udział w turnieju otrzymało pamiątkową koszulkę, w której grało na boisku, oraz medal. Każda z drużyn otrzymała dodatkowo także puchar. Zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy do przedszkola z trzema pucharami. Pamiętając o haśle, które towarzyszyło nam podczas naszej gry „Czy wygramy, czy przegramy to zabawę dobrą mamy”. Autor: Anna Cybotor

  • CZE
    02

    Projekt edukacyjno – badawczy – „Dzieci, po co segregować śmieci”

    Problem śmieci staje się coraz bardziej dotkliwy i globalny. Polskie społeczeństwo jest nadal mało wrażliwe na problem śmieciowy i zanieczyszczanie środowiska. Zatem kształtowanie postaw ekologicznych winno rozpoczynać się już u progu edukacji przedszkolnej. Dzieci w wieku przedszkolnym ze względu na swój konkretno – obrazowy sposób myślenia, poznają otaczające go środowisko wszystkimi zmysłami, dlatego należy im umożliwić oglądanie, badanie, obserwowanie i eksperymentowanie dostępnymi i bezpiecznymi odpadami. Wykorzystywanie ich do upiększania swojego otoczenia przyrodniczego, wykorzystywania do powtórnego przetwarzania. Działania takie rozwijają zainteresowania, motywują do zdobywania wiedzy, dokładniejszego poznawania środowiska i przygotowują dziecko do odpowiedzialności za nie. Zatem edukacja ekologiczna winna być procesem ciągłym, trwającym przez całe nasze ludzkie życie. Dlatego też uczmy dzieci, jak korzystać ze środowiska, by żyć w zgodzie z naturą, jak stworzyć sobie możliwość świadomego wyboru miedzy zagrożeniem a zapobieganiem. Z myślą o powyższych działaniach na rzecz ochrony i ulepszania naturalnego środowiska powstał projekt edukacyjno – badawczy – „Dzieci, po co segregować śmieci”. W dniach 09.05. 2021 – 17.05.2022. projekt realizowany był w grupie III z dziećmi 4-letnimi w Przedszkolu nr 236 „Mali Odkrywcy”. Celem projektu było: kształtowanie świadomości ekologicznej (możliwość ponownego wykorzystania odpadów); rozwijanie zasobu słownictwa związanego z ekologią, zapoznanie z materiałami różnego pochodzenia (plastik, metal, papier) i ich właściwościami; wyrabianie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko; rozwijanie zdolności manualnych; kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie i rozwijanie kreatywności i wyobraźni. Zaczęliśmy od tworzenia siatki pytań na temat: „Segregacja śmieci”. Co wiemy, a czego chcemy się dowiedzieć o ekologii, segregacji i recyklingu. Na tym etapie dzieliliśmy się swoimi doświadczeniami dotyczącymi tematu realizowanego projektu. Badaliśmy i rejestrowaliśmy wiedzę, współpracowaliśmy ze sobą podczas zabaw słuchowych, dydaktycznych, ruchowych, badawczych. Obejrzeliśmy film edukacyjny „Dzieci segregujcie śmieci”. Działaliśmy praktycznie segregując odpady do odpowiednich pojemników. Każdy średniak rozumie, co oznacza pojęcie segregacja i recykling. Wiemy jak wykorzystać odpady dając im drugie życie. W tej dziedzinie naszym ekspertem byli rodzice, którzy rozmawiali z dziećmi i przysyłali zdjęcia przedstawiające proekologiczne działania naszych przedszkolaków w ich domach. Wspólnie z rodzicami w domu dzieci wykonały Eko-zabawki, które przyniosły do przedszkola. Wszystkie zabawki były wyjątkowe i niepowtarzalne. Posłużyły do wspólnych, przyjemnych i inspirujących zabaw. Poznaliśmy materiały różnego pochodzenia: metal, plastik, papier. Podczas wykonywania doświadczeń dowiedzieliśmy się co to są metale i jakie właściwości ma magnes. Oglądając film „Drugie życie butelki PET-ulki. Poznaliśmy sposób produkcji butelek PET oraz sposobu ponownego ich wykorzystania. Dzieci brały udział w zabawach badawczych z plastikowymi butelkami. Podczas zabaw badawczych i eksperymentów z wykorzystaniem papieru poznaliśmy jego siłę i moc. Chcieliśmy dowiedzieć się jak powstaje papier? Obejrzeliśmy film popularno-naukowy dla dzieci Dlaczego? Po co? Jak? – Papier. W okresie trwania projektu był jeden dzień bez tradycyjnych zabawek. Dzieci miały do dyspozycji tylko eko-zabawki wykonane w domu, zabawki wykonane samodzielnie w przedszkolu z surowców odpadowych oraz surowce odpadowe zgromadzone na ten czas w sali. Z wielkim zaangażowaniem i niekonwencjonalnymi pomysłami dzieci samodzielnie tworzyły nowe zabawki. Każdego dnia przedszkolaki chętnie bawiły się nimi. Kreatywność swoich działań dzieci przejawiały podczas zabaw swobodnych dostępnymi w sali surowcami odpadowymi - plastikiem, metalem, papierem. Pomysłów nie brakowało. Przez ten tydzień dzieci zgłębiały tajemnice ekologii. Dowiedziały się dlaczego warto segregować śmieci i jak to robić oraz po co oszczędzać wodę i energię, a także dlaczego warto dawać przedmiotom drugie życie. Przeprowadzone eksperymenty poszerzyły wiedzę dzieci o materiałach takich jak metal, plastik, papier i szkło.