§ 1
Regulamin pracy Rady Seniorów Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, zwany dalej
„Regulaminem”, określa tryb pracy Rady Seniorów Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, zwanej
dalej „Radą”.
§ 2
Rada pełniąc funkcję konsultacyjną, doradczą i inicjatywną realizuje zadania określone w Statucie w szczególności poprzez:
- opracowywanie planów pracy Rady;
- opracowywanie cyklicznej oceny kondycji społecznej seniorów na poziomie Dzielnicy;
- zgłaszanie inicjatywy uchwałodawczej w sprawach dotyczących seniorów;
- inicjowanie przedsięwzięć na rzecz seniorów we współpracy z Władzami Dzielnicy, dzielnicowymi instytucjami i jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pozarządowymi i Warszawską Radą Seniorów;
- opiniowanie projektów aktów prawnych, zgłaszanie wniosków i zajmowanie stanowisk w sprawie działań władz Dzielnicy na rzecz seniorów;
- rozpatrywanie zgłoszonych przez seniorów problemów i oczekiwań;
- promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia wśród seniorów;
- integrację i wspieranie organizacji i środowisk działających na rzecz seniorów;
- rozpowszechnianie wśród seniorów informacji o działaniach władz Dzielnicy na rzecz seniorów.
§ 3
- Członków Rady Seniorów wybiera się zgodnie z zasadami opisanymi w Statucie Rady.
- Do zadań członków Rady Seniorów należy:
- czynny i aktywny udział w posiedzeniach Rady oraz pracach Zespołów;
- zgłaszanie propozycji do rocznych planów pracy;
- zgłaszanie tematów na kolejne posiedzenia;
- nawiązywanie kontaktów z podmiotami zainteresowanymi współpracą z Radą Seniorów;
- przekazywanie informacji o działalności Rady Seniorów i o inicjatywach realizowanych na ich rzecz.
- Dla sprawnej organizacji pracy powołuje się Prezydium Rady Seniorów, w skład którego wchodzi trzech członków Rady w tym:
- Przewodniczący Rady;
- Wiceprzewodniczący Rady;
- Sekretarz Rady.
- Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego Rady oraz Sekretarza Rady wybiera Rada spośród swoich członków w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada może odwołać z funkcji Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza w trybie określonym w ust. 4.
- W przedmiocie wyboru i odwołania, o których mowa w ust. 4 i 5, Rada podejmuje uchwałę.
- Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący Rady oraz Sekretarz Rady pełnią funkcję przez czas trwania własnej kadencji w Radzie lub do odwołania.
- Do zadań Prezydium Rady należy:
- przygotowanie rocznych planów pracy Rady, nie później niż do końca IV kwartału roku poprzedniego;
- przygotowanie tematyki posiedzeń Rady.
- Przewodniczący Rady kieruje jej pracami i reprezentuje Radę na zewnątrz, a w
szczególności:
1) ustala miejsce i termin posiedzenia (dzień i godzinę) oraz porządek obrad;
2) zwołuje posiedzenia;
3) kieruje posiedzeniami;
4) reprezentuje Radę w kontaktach z innymi podmiotami;
5) zaprasza na posiedzenia osoby niebędące członkami Rady;
6) podpisuje protokoły z posiedzeń, sprawozdania, uchwały, opinie, wnioski i inne
ustalenia rady;
7) przekazuje Zarządowi Dzielnicy oraz Radzie Dzielnicy sprawozdania roczne z
działalności Rady.
- W razie nieobecności Przewodniczącego w wykonywaniu obowiązków Przewodniczącego, jego obowiązki wykonuje Wiceprzewodniczący a wobec braku wiceprzewodniczącego najstarszy wiekiem członek Rady, który wyrazi na to zgodę.
- Do zadań Sekretarza Rady należy w szczególności:
- protokołowanie obrad Rady i przekazywanie podpisanych przez Przewodniczącego protokołów do publikacji na stronie internetowej Dzielnicy za pośrednictwem komórki organizacyjnej Urzędu obsługującej Radę;
- przygotowanie projektów dokumentów dotyczących działalności Rady;
- przekazywanie uchwał Rady, stanowisk, opinii i wniosków Przewodniczącemu Rady oraz przekazywanie tych dokumentów do publikacji na stronie internetowej Dzielnicy za pośrednictwem komórki organizacyjnej Urzędu obsługującego Radę.
- współpraca z członkami rady oraz komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie tworzenia dokumentacji Rady.
§ 4
- Posiedzenia Rady zwołuje się w przypadkach określonych w Statucie Rady.
- Posiedzenia zwoływane na wniosek Zarządu Dzielnicy lub co najmniej 1/3 składu Rady, zwołuje się w terminie wskazanym we wniosku, a w razie jego braku lub niemożności zwołania posiedzenia w tym terminie, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- Zawiadomienie członków Rady i osób zaproszonych z powiadomieniem o terminie, miejscu i porządku obrad wraz z załączeniem niezbędnych materiałów przesyła komórka obsługująca Radę lub Przewodniczący Rady Seniorów, w zależności od ustaleń, drogą elektroniczną lub w formie papierowej, na 7 dni przed terminem posiedzenia.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych, termin o którym mowa w ust. 5, może być krótszy.
- Każdy z członków Rady ma prawo zabrać głos w sprawach omawianych na posiedzeniu.
- Osoby niebędące członkami Rady, zapraszane na posiedzenia, mają prawo zabrać głos w sprawach, w związku z którymi zostały zaproszone na posiedzenie.
- W posiedzeniach Rady mają prawo wziąć udział osoby wchodzące w skład zespołu zadaniowego niebędące członkami Rady.
- Osoby, o których mowa w ust. 9, mają prawo zabrać głos w sprawach dotyczących zespołu zadaniowego, w skład którego wchodzą.
- Osoby, o których mowa w ust. 8 i 9 nie biorą udziału w głosowaniu nad uchwałami Rady.
- Każdy z członków Rady ma prawo zgłaszać do Przewodniczącego propozycje spraw wymagających rozpatrzenia na posiedzeniu.
- Z każdego posiedzenia Rady sporządzany jest protokół.
§ 5
- Sekretarz Rady sporządza protokół z posiedzenia Rady, który powinien zawierać:
- kolejny numer, datę i miejsce posiedzenia oraz godzinę jego rozpoczęcia i zakończenia;
- imiona i nazwiska osób obecnych na posiedzeniu;
- porządek obrad;
- zwięzłe streszczenie referowanych spraw oraz oświadczenia i wnioski złożone do protokołu;
- podjęte uchwały, opinie, stanowiska i inne ustalenia rady;
- wyniki głosowania.
- Protokół podpisuje kierujący posiedzeniem oraz sekretarz, a w razie jego nieobecności inny wybrany protokolant.
- Do protokołu załącza się listę obecności na posiedzeniu.
- Protokoły z posiedzeń, listy obecności i inna dokumentacja Rady przechowywana jest w Wydziale Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy.
- Każdy z członków Rady ma prawo wglądu do dokumentów, o których mowa w ust. 4,oraz sporządzania z nich odpisów i notatek, w terminie uzgodnionym z Naczelnikiem Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy.
§ 6
- Do realizacji zadań Rady powoływane mogą być, przez Radę i Prezydium Rady, w drodze uchwały, stałe lub doraźne Zespoły zadaniowe do wykonania określonego zadania. Do Zespołów mogą być zapraszane osoby nie będące członkami Rady, w tym eksperci.
- W skład zespołu zadaniowego wchodzą członkowie Rady Seniorów oraz osoby nie będące członkami Rady bez względu na swój wiek.
- Za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, Zespoły mogą zwracać się do jednostek organizacyjnych Dzielnicy Bielany o przedstawienie informacji oraz opracowań, będących w posiadaniu tej jednostki potrzebnych do wykonania zadań Rady Seniorów.
- Wyniki prac Zespołów przedstawiane są na posiedzeniach Rady.
- Zespół spośród swoich członków wybiera Przewodniczącego.
§ 7
- Rada podejmuje decyzje, wyraża opinie, zajmuje stanowiska, składa wnioski i
podejmuje inne ustalenia w formie uchwał. - Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
- Głosowanie ma charakter jawny, z zastrzeżeniem przypadków określonych w Regulaminie.
- Każdy członek Rady może złożyć wniosek o głosowanie określonej uchwały w sposób tajny. Wniosek podlega głosowaniu na zasadach określonych w ust. 2.
§ 8
- Projekt sprawozdania rocznego z działalności Rady sporządza powołany w tym celu zespół zadaniowy, w terminie do końca I kwartału następnego roku kalendarzowego
- Projekt, o którym mowa w ust. 1, podlega omówieniu i głosowaniu na posiedzeniu Rady.
- Rada sporządza sprawozdanie roczne ze swojej działalności w formie uchwały.
- Sprawozdanie roczne podlega podpisaniu i przekazaniu zgodnie z postanowieniami Statutu i Regulaminu.
§ 9
- Obsługę administracyjno-biurową oraz miejsce spotkań Rady zapewnia komórka organizacyjna Urzędu Dzielnicy wskazana przez Burmistrza.
- Do zadań komórki organizacyjnej, o których mowa w punkcie 1, należy między innymi:
- zawiadamianie, o którym mowa w par. 4 pkt 3 . oraz o na prośbę Rady Seniorów komórka zaprasza gości.
- zapewnienie lokalu i warunków do organizacji spotkania Rady Seniorów;
- przekazywanie uchwał Rady, opinii i wniosków według właściwości;
- przekazywanie Przewodniczącemu Rady korespondencji, jaka wpłynęła do Urzędu, adresowanej do Rady;
- przekazanie, uzgodnionej informacji o działalności Rady do umieszczenia na stronie internetowej Urzędu w zakładce Rada Seniorów, w zakładce strony Warszawskiej Rady Seniorów www.wrs.waw.pl a także, po uzgodnieniu z Przewodniczącym, na łamach gazety „Nasze Bielany”;
- przechowywanie oraz archiwizowanie dokumentacji związanej z działalnością Rady.
§ 10
- Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie właściwym do jego nadania.
- Regulamin wchodzi w życie z chwilą podjęcia uchwały o przyjęciu Regulaminu.