Aktualności edukacji

  • CZE
    17

    Projekt „Dzieci z warszawskich przedszkoli tworzą bajkową książkę”

    W naszej „Baśniowej Krainie” bajki i opowiadania towarzyszą nam każdego dnia, bo mamy świadomość, że czytanie książek rozwija myślenie, pamięć i mowę dzieci. Poprzez czytanie dzieci zdobywają wiedzę o sobie i otaczającym je świecie oraz rozwijają kompetencje poznawcze. Książki pomagają dzieciom poznać i nazwać emocje swoje i innych ludzi. Dzięki książkom możemy przenieść się w świat marzeń i rozwijać naszą wyobraźnię. Stąd zrodził się pomysł na nasz projekt, na stworzenie książki innej niż wszystkie. W roku szkolnym 2018/2019 postanowiliśmy zaprosić do napisania wspólnej książki dzieci i rodziców z naszego przedszkola. Zadaniem było wymyślenie i dopisanie dalszej części bajki, której początek wymyśliły nauczycielki w poszczególnych grupach. Nasze przedszkolaki wspólnie z rodzicami przyczyniły się do powstania pięknie, kolorowo ilustrowanych książek, które z ogromną przyjemnością czytałyśmy popołudniami. W 2019/2020 postanowiłyśmy podzielić się naszym pomysłem z innymi przedszkolami i do stworzenia wspólnej książki zaprosiliśmy dzieci i nauczycieli z bielańskich przedszkoli. Na nasze zaproszenie odpowiedziało, aż 20 grup z 13 przedszkoli. Dzięki temu powstała książka pt. „Przygody Biedroneczki Juleczki”. Nasz projekt spotkał się z ogromnym uznaniem i w listopadzie 2020 roku otrzymał ogromne wyróżnienie w postaci I miejsca Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej w kategorii przedszkola. Idąc dalej, postanowiłyśmy zaprosić do wspólnego pisania dzieci i nauczycielki z warszawskich przedszkoli. Mimo wielu trudności spowodowanych pandemią, udało nam się dokończyć projekt. Dzięki temu w roku szkolnym 2020/2021 powstała książka pt. „Przygody przyjaciół z łąki”, którą wymyśliliśmy wspólnie z 73 grupami z 51 przedszkoli, z 12 warszawskich dzielnic. Efekt końcowy w postaci profesjonalnie wydanej książki przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Otrzymałyśmy również bardzo dużo pozytywnych opinii od uczestników projektu. W związku z tym, wspólnie z Panią Dyrektor, jako grono pedagogiczne podjęłyśmy decyzję o zatwierdzeniu kolejnego pomysłu na projekt „Dzieci z warszawskich przedszkoli tworzą bajkową książkę”. Tym razem tytuł naszej książki to „Przygody przyjaciół z lasu". W ciągu miesiąca na nasze zaproszenie odpowiedziało 47 grup z 32 przedszkoli, aż z 15 warszawskich dzielnic. Kolejny raz odnieśliśmy sukces, stworzyliśmy naszą wspólną książkę. Zawdzięczamy to wszystkim dzieciom i nauczycielkom biorącym udział w projekcie. To za sprawą tego ostatniego projektu mieliśmy zaszczyt gościć w naszym przedszkolu Panią Sylwię Lacek – Zastępczynię Burmistrza Dzielnicy Bielany oraz przedstawicieli przedszkoli biorących udział w projekcie. Cała uroczystość przebiegła w przemiłej atmosferze. Po wręczeniu dyplomów, książek i upominków zebrani goście zostali zaproszeni na słodki poczęstunek w trakcie którego mieliśmy czas na rozmowy. Było nam bardzo miło, ponieważ spotkałyśmy się z ogromnym uznaniem ze strony uczestników projektu. Autor: Marlena Runowiecka.

  • CZE
    02

    Kwiecień w „Kasztanowym Ludku”

    Święta Wielkanocne w Przedszkolu Kasztanowego Ludka Kwiecień to miesiąc pełen wrażeń związanych z organizowaniem imprez z okazji Świąt Wielkanocnych. Jednym z takich wydarzeń było uczestniczenie dzieci ze wszystkich grup w warsztatach wielkanocnych. Podczas nich dzieci wykonywały ozdoby świąteczne czyli: miseczki w kształcie kurczaczków malowane farbami, w których posadzono rzeżuchę; złożyły piankowego kurczaczka oraz wygrawerowały drewnianym patyczkiem kolorowe wzory na szablonach papierowych w kształcie jajek, tworząc kolorową pisankę. W tym czasie w zorganizowany został przez Radę Rodziców bal wiosenny. Nasze przedszkole odwiedziły dwie postacie przebrane w stroje zająca i kurczaka. Wielkanocni goście przygotowali wiele fantastycznych, pomysłowych zabaw oraz konkurencji, przy rytmicznej muzyce. Dzieci bawiły się wyśmienicie i trudno było im się rozstać z gośćmi. Na koniec dzieci wykonały pamiątkowe zdjęcie z zającem i kurczakiem. Wycieczka do Biblioteki Publicznej im. St. Staszica 20 kwietnia przedszkolaki z grupy niebieskiej Przedszkola nr 340 odwiedziły Bibliotekę Publiczną im. St. Staszica. Celem wycieczki było zapoznanie dzieci z lokalizacją i funkcjonowaniem biblioteki oraz obejrzenie księgozbioru. Podczas zajęć pani bibliotekarka opowiedziała dzieciom o swojej pracy, pokazała różne książki, a także zwróciła również uwagę na zasady korzystania z książek. Dzieci rozwiązywały zagadki oraz odpowiadały na pytania związane z bajkami. Pani bibliotekarka zaprezentowała wybrane pozycje literatury dziecięcej i udostępniła do obejrzenia dzieciom książeczki z działu dziecięcego. Przedszkolakom bardzo spodobały się kolorowe i bogato ilustrowane książeczki, które z chęcią oglądały. Dzieci dowiedziały się również, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały postać ulubionego bohatera książek. Spotkanie odbywało się w miłej, pełnej uśmiechów i wrażeń atmosferze. Dla niektórych przedszkolaków, była to pierwsza wizyta w bibliotece, ale na pewno nie ostatnia. Światowy Dzień Ziemi W piątek 22 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ziemi, największe międzynarodowe święto ekologiczne. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Zainwestuj w naszą planetę” W tym roku kasztanowe ludki postanowiły zarówno wzbogacić swoją wiedzę z zakresu ekologii uczestnicząc w zajęciach tematycznych, jak też aktywnie uczestniczyć w Akcji Sprzątania Świata. W tym celu przedszkolaki zaopatrzone w rękawice i worki na śmieci wybrały się na wyjątkowy spacer w okolicy przedszkola podczas, którego oczyściły najbliższy teren z odpadów i innych śmieci. Głównym celem podjętych działań było ukazanie dzieciom skutków zaśmiecania „świata”, wyjaśnienie konieczności ochrony środowiska, a także kształtowanie dobrych nawyków ekologicznych. Również z okazji Dnia Ziemi grupa srebrna wzięła udział w konkursie „Dbamy o planetę”, organizowanym przez Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr37 „Bajkowy Świat”, w którym dziewczynka z grupy srebrnej dostała wyróżnienie z dyplomem oraz nagrodę rzeczową. Zajęcia w ramach Dziecięcej Akademii Sportu Podczas kolejnego spotkania w ramach Dziecięcą Akademią Sportu we współpracy z AWF kasztanowe ludki miały okazję uczestniczyć w zabawach ruchowych ogólnorozwojowych z elementem rywalizacji. Przedszkolaki pod czujnym okiem trenerki ćwiczyły refleks, szybkość, sprawność oraz grę fair play, które w każdej dyscyplinie sportu są istotnymi elementami treningów. Przedszkolakom bardzo spodobały się zajęcia i już z niecierpliwością wyczekują następnych. Warszawska energia – Od poznania do Eko działania W kwietniu przedszkolaki z grupy żółtej i turkusowej realizowały program „Warszawska Energia – od poznania do EKO-działania”, o tematyce „Woda w mieście”. W trakcie realizacji dzieci doświadczały, eksperymentowały i poszerzały wiedzę o tej substancji. Powstała makieta „Woda w ogrodzie”, oraz gra planszowa „Droga kropelki wody”, odbyły się eksperymenty badawcze „co tonie, a co pływa”, wiele innych ciekawych zajęć, np. „Obieg wody w przyrodzie”. Publikacja osiągnięć została zawarta w postaci książeczki, kroniki o tematyce „woda”.

  • CZE
    02

    Zajęcia metodą projektu w Przedszkolu 236 Mali Odkrywcy – Dziecięce zabawy i tańce ludowe w przedszkolu jako element kultury polskiej

    W dniach 04 – 13.05.2022 r. realizowaliśmy projekt z obszaru edukacji kulturalno – muzycznej Dziecięce zabawy i tańce ludowe w przedszkolu jako element kultury polskiej. Podstawowymi założeniami projektu było uświadomienie znaczenia pielęgnowania i przekazywania wiedzy na temat polskiej kultury ludowej a w szczególności tańców, zabaw, pieśni, muzyki, obyczajów oraz strojów ludowych oraz sposobów włączania tematyki związanej z polskim folklorem do zagadnień realizowanych w ramach nauczania przedszkolnego. Celami głównymi projektu było między innymi: wyzwalane aktywności ruchowej poprzez taniec i zabawy przy muzyce oparte na naturalnej potrzebie ruchu, kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką, pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej, rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka oraz zainteresowań muzycznych i tanecznych dzieci oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością. Poprzez realizację zajęć metodą projektu dzieci uczyły się: myślenia, poszukiwania, odkrywania i doświadczania. Po wyborze tematu stworzyliśmy siatkę pytań: Jakie znamy zabawy ludowe? Jaką zabawę lubimy najbardziej? Czy lubimy tańczyć? Jakie są rodzaje tańców? Jakie są nazwy tańców ludowych? Jak ubierali się dawniej, a jak ubierają się dziś? Jaki strój miały kobiety, a jaki mężczyźni? Który z tych strojów najbardziej nam się podoba? Jakimi zabawkami dawniej bawiły się dzieci? Z czego robiono dawniej zabawki? W czasie realizacji projektu próbowaliśmy wspólnie udzielać odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania. Zorganizowaliśmy w sali kącik Piękna Nasza Polska Cała o tematyce patriotycznej i folkowej. Poznaliśmy nazwy wybranych miejsc w Polsce oraz słuchaliśmy opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe Święta w celu kształtowania postaw patriotycznych. Podczas trwania projektu słuchaliśmy muzyki ludowej: Gdzieżeś to bywał, czarny baranie? Czerwone jabłuszko, W poniedziałek rano. Poznaliśmy dużo zabaw ruchowych: zabawy i gry ludowe z przyśpiewkami, wyliczanki, dialogi, zabawy ruchowe ze śpiewem oraz zabawy ludowe z rekwizytem. Ta aktywność u przedszkolaków wywołała wiele radości oraz śmiechu. Po zaprezentowaniu dzieciom wybranych tańców ludowych: polonez, krakowiak, kujawiak, trojak, miotlarz mieliśmy okazję sami nauczyć się podstawowych elementów tańca. Obejrzeliśmy Pyzę wędrowniczkę, która pozwoliła nam spotkać się z ludową piosenką i z polskim folklorem. Podziwialiśmy również piękno i różnorodności polskich strojów ludowych. Poznaliśmy charakterystyczne elementy strojów z poszczególnych regionów. Dzieci miały okazję niektóre stroje przymierzyć, dzięki czemu poczuliśmy się jak w tamtych czasach. W pięknych i kolorowych strojach odwiedziliśmy naszych kolegów i koleżanki z innych grup, Panią Dyrektor oraz Panie na kuchni. Podczas całego projektu wykonaliśmy kilka prac plastycznych: ludową wyklejankę, kolorowaliśmy stroje ludowe, wzory ludowe oraz wycinaliśmy serwetkę. Z dużą ciekawością oglądaliśmy zabawki z dawnych czasów oraz dowiedzieliśmy się z czego są zrobione. Aby zobaczyć miejsca, z których pochodzą stroje ludowe i tańce, wybraliśmy się na wirtualna wycieczkę, gdzie obejrzeliśmy różne regiony: łowicki, kujawski, Mazowsze. Dzięki tej wycieczce poznaliśmy zabytki kultury regionalnej, dorobek historyczny, kulturę, tradycję. Odwiedziła nas mama naszego przedszkolaka, która pochodzi z regionu łowickiego. Razem wyszukaliśmy na mapie, gdzie znajduje się Łowicz oraz poznaliśmy jego tradycje. Omówiliśmy strój łowicki oraz oglądaliśmy ilustrację na temat ludowego budownictwa. Wspólnie zatańczyliśmy taniec ludowy oraz zrobiliśmy kukiełkę Łowiczankę. Z zaciekawieniem oglądaliśmy również łowickie wycinanki oraz jak one powstają. W projekt zaangażowali się też pracownicy naszego przedszkola. Nauczycielka z grupy maluszków zaprezentowała się w stroju łowickim. Mieliśmy również okazję zobaczyć go z bliska jak i poznać z jakiego materiału jest zrobiony. Natomiast nauczycielka z grupy starszaków pokazała nam wiele ciekawych zabaw ludowych. Ostatniego dnia projektu z cała grupą zorganizowaliśmy muzeum. Przygotowaliśmy wystawę przedstawiającą elementy strojów ludowych, serwetki szydełkowe, haftowane obrusy, poszewki, gliniane naczynia, zabawki, pamiątki, albumy itp. Nasze muzeum sztuki ludowej odwiedziły dzieci ze wszystkich grup oraz pracownicy przedszkola. Po obejrzeniu wystawy zaprosiliśmy przybyłych gości do wspólnych tańców i zabaw ludowcyh. Podczas zajęć nasi wychowankowie mieli możliwość rozwinięcia umiejętności pracy zespołowej, współpracy, wytrwałości i pomysłowości. Nauczycielki z Przedszkola 236 Agnieszka Cichowska Anna Gos

  • CZE
    02

    Bielańskie Mistrzostwa Piłki Nożnej Przedszkolaków

    W dniu 20.05.2022 r. grupa Słoneczników z Przedszkola nr 182 „Tajemniczy Ogród” w Warszawie po raz drugi wzięła udział w Bielańskich Mistrzostwach Piłki Nożnej Przedszkolaków. Turniej został zorganizowany przez szkółkę piłkarską Turbo Football Academy w ramach współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany oraz Stołecznym Centrum Sportu „Aktywna Warszawa”, pod patronatem Mazowieckiego Związku Piłki Nożnej. Turniej został rozegrany na Stadionie Hutnika. Udział w turnieju miał na celu: rozwijanie postawy świadomego uczestniczenia w zawodach, promowanie aktywnego spędzania czasu oraz uprawiania sportu. Piłka nożna jako sport drużynowy może również pokazać naszym przedszkolakom, jak ważna jest współpraca w zespole. Ważnym elementem turnieju było także przestrzeganie zasad fair play. Niewątpliwie jednak najważniejsza była dobra zabawa. A tej zarówno dla dzieci jak i ich trenerek było co niemiara. Każde dziecko, które wzięło udział w turnieju otrzymało pamiątkową koszulkę, w której grało na boisku, oraz medal. Każda z drużyn otrzymała dodatkowo także puchar. Zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy do przedszkola z trzema pucharami. Pamiętając o haśle, które towarzyszyło nam podczas naszej gry „Czy wygramy, czy przegramy to zabawę dobrą mamy”. Autor: Anna Cybotor

  • CZE
    02

    Projekt edukacyjno – badawczy – „Dzieci, po co segregować śmieci”

    Problem śmieci staje się coraz bardziej dotkliwy i globalny. Polskie społeczeństwo jest nadal mało wrażliwe na problem śmieciowy i zanieczyszczanie środowiska. Zatem kształtowanie postaw ekologicznych winno rozpoczynać się już u progu edukacji przedszkolnej. Dzieci w wieku przedszkolnym ze względu na swój konkretno – obrazowy sposób myślenia, poznają otaczające go środowisko wszystkimi zmysłami, dlatego należy im umożliwić oglądanie, badanie, obserwowanie i eksperymentowanie dostępnymi i bezpiecznymi odpadami. Wykorzystywanie ich do upiększania swojego otoczenia przyrodniczego, wykorzystywania do powtórnego przetwarzania. Działania takie rozwijają zainteresowania, motywują do zdobywania wiedzy, dokładniejszego poznawania środowiska i przygotowują dziecko do odpowiedzialności za nie. Zatem edukacja ekologiczna winna być procesem ciągłym, trwającym przez całe nasze ludzkie życie. Dlatego też uczmy dzieci, jak korzystać ze środowiska, by żyć w zgodzie z naturą, jak stworzyć sobie możliwość świadomego wyboru miedzy zagrożeniem a zapobieganiem. Z myślą o powyższych działaniach na rzecz ochrony i ulepszania naturalnego środowiska powstał projekt edukacyjno – badawczy – „Dzieci, po co segregować śmieci”. W dniach 09.05. 2021 – 17.05.2022. projekt realizowany był w grupie III z dziećmi 4-letnimi w Przedszkolu nr 236 „Mali Odkrywcy”. Celem projektu było: kształtowanie świadomości ekologicznej (możliwość ponownego wykorzystania odpadów); rozwijanie zasobu słownictwa związanego z ekologią, zapoznanie z materiałami różnego pochodzenia (plastik, metal, papier) i ich właściwościami; wyrabianie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko; rozwijanie zdolności manualnych; kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie i rozwijanie kreatywności i wyobraźni. Zaczęliśmy od tworzenia siatki pytań na temat: „Segregacja śmieci”. Co wiemy, a czego chcemy się dowiedzieć o ekologii, segregacji i recyklingu. Na tym etapie dzieliliśmy się swoimi doświadczeniami dotyczącymi tematu realizowanego projektu. Badaliśmy i rejestrowaliśmy wiedzę, współpracowaliśmy ze sobą podczas zabaw słuchowych, dydaktycznych, ruchowych, badawczych. Obejrzeliśmy film edukacyjny „Dzieci segregujcie śmieci”. Działaliśmy praktycznie segregując odpady do odpowiednich pojemników. Każdy średniak rozumie, co oznacza pojęcie segregacja i recykling. Wiemy jak wykorzystać odpady dając im drugie życie. W tej dziedzinie naszym ekspertem byli rodzice, którzy rozmawiali z dziećmi i przysyłali zdjęcia przedstawiające proekologiczne działania naszych przedszkolaków w ich domach. Wspólnie z rodzicami w domu dzieci wykonały Eko-zabawki, które przyniosły do przedszkola. Wszystkie zabawki były wyjątkowe i niepowtarzalne. Posłużyły do wspólnych, przyjemnych i inspirujących zabaw. Poznaliśmy materiały różnego pochodzenia: metal, plastik, papier. Podczas wykonywania doświadczeń dowiedzieliśmy się co to są metale i jakie właściwości ma magnes. Oglądając film „Drugie życie butelki PET-ulki. Poznaliśmy sposób produkcji butelek PET oraz sposobu ponownego ich wykorzystania. Dzieci brały udział w zabawach badawczych z plastikowymi butelkami. Podczas zabaw badawczych i eksperymentów z wykorzystaniem papieru poznaliśmy jego siłę i moc. Chcieliśmy dowiedzieć się jak powstaje papier? Obejrzeliśmy film popularno-naukowy dla dzieci Dlaczego? Po co? Jak? – Papier. W okresie trwania projektu był jeden dzień bez tradycyjnych zabawek. Dzieci miały do dyspozycji tylko eko-zabawki wykonane w domu, zabawki wykonane samodzielnie w przedszkolu z surowców odpadowych oraz surowce odpadowe zgromadzone na ten czas w sali. Z wielkim zaangażowaniem i niekonwencjonalnymi pomysłami dzieci samodzielnie tworzyły nowe zabawki. Każdego dnia przedszkolaki chętnie bawiły się nimi. Kreatywność swoich działań dzieci przejawiały podczas zabaw swobodnych dostępnymi w sali surowcami odpadowymi - plastikiem, metalem, papierem. Pomysłów nie brakowało. Przez ten tydzień dzieci zgłębiały tajemnice ekologii. Dowiedziały się dlaczego warto segregować śmieci i jak to robić oraz po co oszczędzać wodę i energię, a także dlaczego warto dawać przedmiotom drugie życie. Przeprowadzone eksperymenty poszerzyły wiedzę dzieci o materiałach takich jak metal, plastik, papier i szkło.

  • CZE
    02

    „Ekologiczna zabawka dla smyka” w Przedszkolu nr 422. Rozstrzygnięcie konkursu dzielnicowego

    We wtorek, 10 maja 2022 r. odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie konkursu „Ekologiczna zabawka dla smyka”, zorganizowanego przez nasze Przedszkole oraz Burmistrza Dzielnicy Bielany pana Grzegorza Pietruczuka. Działania na rzecz ekologii nie są nam obce, od lat bierzemy udział w akcjach „Sprzątania Świata” czy „Warszawskim Święcie Drzewa”. W tym roku również staramy się o uzyskanie certyfikatu „Ekokulturalnego przedszkola”. Pozyskaliśmy także fundusze z „Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych”, aby wprowadzić w grupie dzieci pięcioletnich innowację pedagogiczną „Ekologia- ważna sprawa!”. Innowacja ta ma zachęcić do aktywnego poznawania świata przyrody poprzez m.in. obchodzenie nietypowych świąt jak "Dzień Niezapominajki" oraz do konkretnych działań w środowisku i dla środowiska, dzięki którym przedszkolaki rozwiną zainteresowania przyrodnicze oraz postawy proekologiczne. Ponadto bierzemy udział w szeregu inicjatyw związanych z naszym uczestnictwem w programie Szkół Stowarzyszonych UNESCO. Konkurs „Ekologiczna zabawka dla smyka” skierowany był do dzieci w wieku od 3 do 6 lat z bielańskich przedszkoli, a jego celem było rozbudzanie poczucia współodpowiedzialności za ochronę środowiska, wspieranie edukacji ekologicznej oraz poszerzanie wiedzy o możliwościach pozyskiwanych materiałów wtórnych w codziennym życiu. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu przez dzieci wspólnie z nauczycielem zabawki ekologicznej z materiałów i surowców wtórnych: skrawków tkanin, elementów garderoby, guzików, wełny itp. Oceniając prace, jury brało pod uwagę oryginalność, pomysłowość oraz włożony wysiłek i zaangażowanie. Wybór laureatów był trudny, ponieważ każda praca miała swój urok, była wyjątkowa i niepowtarzalna i co najważniejsze, powstała z surowców wtórnych. W konkursie wzięło udział 14 przedszkoli i wpłynęło 15 zabawek, jury przyznało nagrody za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia. W uroczystym wręczeniu nagród wzięli udział Pan Grzegorz Pietruczuk Burmistrz Dzielnicy Bielany, Pani Sylwia Lacek Zastępczyni Burmistrza oraz Pani Małgorzata Herbich koordynator ds. Edukacji i Programu Szkół Stowarzyszonych UNESCO w Polsce. Wszystkim autorom przesłanych zabawek oraz opiekunom serdecznie dziękujemy za zainteresowanie i włożony wysiłek. Gratulujemy wspaniałych pomysłów i życzymy dalszych sukcesów. Dziękujemy również wszystkim uczestnikom za udział oraz duże zaangażowanie. Opracowanie: Małgorzata Czerwińska, Izabela Brzuszkiewicz

  • CZE
    02

    Podwójny jubileusz Szkoły Podstawowej nr 209

    28 kwietnia bieżącego roku Szkoła Podstawowa nr 209 im. Hanki Ordonówny mieszcząca się przy alei W. St. Reymonta 25 świętowała 60-lecie istnienia oraz 30-lecie nadania jej imienia patronki. Jubileusz szkoły był okazją do wspominania wydarzeń związanych z historią tej placówki. Szkoła rozpoczęła swoją działalność 1 września w roku szkolnym 1961/1962. Pierwszych uczniów przywitała pani dyrektor Zofia Roszkowska w budynku przy ul. Staffa 37. We wrześniu 1967 r. szkoła przeniosła się do gmachu przy ul. Żeromskiego 22, a od 1975 r. mieści się przy alei W.St. Reymonta 25. Obchodami dziesięciolecia istnienia szkoły w 1971 r. kierowała pani dyrektor Teresa Kwiatkowska, która zarządzała placówką do 1982 r. Wtedy to funkcję dyrektora powierzono pani Bogumile Gołackiej. To ona zorganizowała uroczyste obchody srebrnego jubileuszu szkoły. W Szkole uczyło się wówczas ponad tysiąc dwustu uczniów, a jej patronem był Roman Bogucki. 1 września 1989 r. funkcję dyrektora objęła pani Wanda Staniszewska. To pod jej kierownictwem obchodziliśmy jubileusz trzydziestolecia i czterdziestolecia pracy szkoły. 7 grudnia 1991 roku, na wniosek uczniów, rodziców i nauczycieli patronką szkoły została Hanka Ordonówna. Jest to jedyna szkoła w Polsce, której patronką jest ta przedwojenna artystka filmowa i kabaretowa, a w czasie II wojny światowej opiekunka „tułaczych dzieci”. W latach 2006-2018 Szkołą kierowała pani Jolanta Krzak. Jej przypadł zaszczyt zorganizowania obchodów pięćdziesięciolecia istnienia placówki. 1 lipca 2018 r. stanowisko dyrektora objęła pani Małgorzata Miller i piastuje je do dzisiaj. Obecnie w Szkole uczy się 759 wychowanków w 34 oddziałach. Kadrę pedagogiczną tworzy 75 nauczycieli, pracuje także 24 pracowników niepedagogicznych. Kadra pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 209 nigdy nie bała się i nie boi nowych wyzwań. Pomaga uczniom zrozumieć otaczającą rzeczywistość, stoi na straży wartości, uczy patriotyzmu. Co roku organizowana jest akcja „Żywa flaga”. Tradycyjnie też uczniowie biorą udział w akcji „Szkoła do hymnu”. W Szkole zawsze najważniejszy był i jest uczeń. Jest ona otwarta zarówno na potrzeby dziecka zdolnego, jak i tego z trudnościami w nauce i z innymi dysfunkcjami. Rozwój intelektualny ucznia i jego bezpieczeństwo zarówno fizyczne, jak i psychiczne było i jest priorytetem Szkoły. Dzięki wszechstronnym kwalifikacjom kadry pedagogicznej Szkoła utrzymuje wysoki poziom nauczania. Uczniowie są otoczeni właściwą opieką psychologiczną i medyczną, mają też możliwość korzystania z pomocy doradcy zawodowego. Uczniowie Szkoły odnoszą liczne sukcesy i mogą się poszczycić osiągnięciami naukowymi i sportowymi. Wśród absolwentów Szkoły jest wielu przedstawicieli świata nauki, kultury, sportu, dziennikarzy i nauczycieli. Rada Pedagogiczna ściśle współpracuje z Radą Rodziców. Zaangażowanie rodziców i ich wytężona praca stanowi istotny element sukcesów Szkoły. Z okazji jubileuszu na terenie Szkoły odbyła się specjalna uroczystość. Uczestniczyły w niej liczne delegacje władz oświatowych, dzielnicowych, delegacje ze szkół, przedszkoli i bielańskich placówek oświatowo-wychowawczych, przedstawiciele Rady Rodziców, absolwentów, uczniów, emerytowani pracownicy szkoły. Uroczystość zaszczycili, między innymi: Joanna Fabisiak – Posłanka na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej; Grzegorz Pietruczuk – Burmistrz Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy; Sylwia Lacek – Zastępczyni Burmistrza Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy; Andrzej Malina – Zastępca Burmistrza Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy; Włodzimierz Piątkowski – Zastępca Burmistrza Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy; Ksiądz Piotr Fołtyn – Proboszcz Parafii św. Marii Magdaleny; Ksiądz Władysław Duda – Dyrektor Archidiecezjalnego Zespołu Domowej Opieki Paliatywnej; Barbara Różewska – Prezes Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej; Zofia Paderewska – Przewodnicząca Rady Nadzorczej Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej; Jacek Chyliński – Dyrektor Osiedla WSM Wawrzyszew. Gości powitała dyrektor Małgorzata Miller, która podkreśliła, że mimo wielu zmian – wprowadzenia nowoczesnych pomocy dydaktycznych, posługiwania się dziennikiem elektronicznym, komputerami, tablicami interaktywnymi – ciągle najważniejszy jest młody człowiek, który pełen ufności wkracza w mury SP 209. Mottem kadry nauczycielskiej i pracowników pozostają słowa Marii Grzegorzewskiej: „Każde dziecko ma prawo do nauki, a także do sukcesu na miarę jego możliwości”. Aby to osiągnąć Szkoła pracuje zgodnie z hasłem: „Z nami mądrze, przyjaźnie, bezpiecznie.” Uczniowie motywowani są do pracy, podejmowania wyzwań, ale również uczeni odpowiedzialności za efekty swoich działań, za środowisko, naszą planetę. Służą temu rozliczne działania proekologiczne – zbiórka surowców wtórnych, elektrośmieci, sadzenie drzew i krzewów, nauka oszczędzania wody, energii, niemarnowania jedzenia, uczestnictwo w akcji „Rowerowy maj”. W ramach uczenia empatii i wrażliwości na potrzeby ludzi szeroką działalność prowadzi Szkolne Koło Wolontariatu, które realizuje między innymi program „Pola nadziei”. Szkoła reaguje na bieżące problemy, dlatego zbierane są dary dla mieszkańców Ukrainy objętej wojną, nowi uczniowie, którzy są uchodźcami wojennymi zostali otoczeni troskliwą opieką psychologiczną i materialną. Organizowane są także akcje na rzecz schronisk dla zwierząt. W bieżącym roku szkolnym, Konstancja, uczennica klasy szóstej otrzymała zaszczytny tytuł „Ósemeczki” w konkursie „Ośmiu Wspaniałych”. W swoim wystąpieniu Dyrektor Szkoły wyraziła ogromną wdzięczność wszystkim, którzy wspierali i wspierają placówkę, szczególnie władzom Dzielnicy Bielany z Burmistrzem panem Grzegorzem Pietruczukiem i Naczelnik Wydziału Oświaty i Wychowania panią Zofią Gajewicz. Po przemówieniu pani Małgorzaty Miller głos zabrali także Pani Joanna Fabisiak – Posłanka na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Pan Grzegorz Pietruczuk – Burmistrz Dzielnicy Bielany i Pani Barbara Różewska – Prezes Zarządu Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Po przemówieniach nastąpiła część artystyczna. Goście obejrzeli występ przygotowany przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli - Pana Piotra Dąbrowskiego oraz Pań Karoliny Rumianowskiej i Klaudii Wiśniewskiej. Sceny ilustrujące codzienne życie szkoły opowiedziane wierszem przeplatały się z piosenkami patronki szkoły Hanki Ordonówny. Po części artystycznej wszyscy zostali zaproszeni na poczęstunek, a na zakończenie otrzymali na pamiątkę jubileuszu Szkoły ekologiczne torby z wyhaftowanym numerem Szkoły. Agnieszka Gotowiec

  • CZE
    02

    Rozstrzygnięcie III edycji dzielnicowego konkursu „Zabawy parateatralne w języku angielskim”

    Miło jest nam poinformować, że 28 kwietnia br. w Przedszkolu nr 307 „Wesołe Ekoludki” odbyło się rozstrzygnięcie III edycji dzielnicowego konkursu „Zabawy parateatralne w języku angielskim”. Organizatorem tego wydarzenia było Przedszkole na Księgarzy oraz Urząd Dzielnicy Bielany. W konkursie wzięło udział sześć bielańskich przedszkoli. Zadaniem uczestników było przygotowanie inscenizacji w języku angielskim o dowolnej tematyce. W trakcie przeglądu dzieci zaprezentowały swoje umiejętności muzyczne, aktorskie i językowe, które były na bardzo wysokim poziomie. Jednakże najważniejsze było to, że przedszkolaki uczestniczyły w radosnej i spontanicznej zabawie językowej, pełnej ciekawych eksperymentów oraz naturalnego naśladownictwa. Decyzją komisji zwycięzcami konkursu zostało Przedszkole nr 327 „Kolorowa Kraina” w inscenizacji pt. „Who took the cookie?” oraz Przedszkole nr 308 „Krasnala Hałabały” w inscenizacji pt. „If you are happy”. Najlepsze zespoły wystąpiły w prezentacji finałowej na terenie przedszkola, w trakcie której mieliśmy przyjemność gościć Pana Grzegorza Pietruczuka - Burmistrza Dzielnicy Bielany oraz Panią Sylwię Lacek – Zastępcę Burmistrza Dzielnicy Bielany. Występ laureatów został poprzedzony przedstawieniem pt. „Three little pigs” w wykonaniu dzieci z Przedszkola nr 307, jako gospodarza imprezy. Konkurs okazał się świetną okazją do wymiany doświadczeń między nauczycielami oraz stworzył możliwość wzajemnej integracji między dziećmi z innych bielańskich placówek . Dzięki temu przedsięwzięciu została nawiązana współpraca między przedszkolami, która z pewnością zaowocuje w przyszłości nowymi pomysłami na wspólne projekty zachęcające do nauki języka angielskiego. Wszystkie przedszkolaki oraz nauczyciele przygotowujący dzieci do konkursu, otrzymali dyplomy i atrakcyjne nagrody rzeczowe oraz upominki od Burmistrza Dzielnicy Bielany. Zwieńczeniem imprezy był pyszny, zdrowy poczęstunek.

  • MAJ
    19

    Międzynarodowy Dzień Tańca

    29 kwietnia, w Przedszkolu nr 236 „Mali Odkrywcy” obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Tańca. W tym dniu dzieci z grupy VI miały możliwość przebrać się w wybrane przez siebie stroje oraz zapoznać się z elementami tańca poszczególnych regionów. Przedszkolaki z grupy VI wspólnie z grupą V obejrzały występ muzyczno – taneczny przygotowany przez swoich kolegów i koleżanki z grupy. Szczęśliwi wykonawcy oraz oglądający przeszli do kolejnych aktywności, w których to mogli odtworzyć samodzielnie poznane wcześniej rodzaje tańców. Dzieci miały możliwość wspólnie wymienić się spostrzeżeniami oraz doświadczeniami w tematyce Międzynarodowego Dnia Tańca. Wszystkim aktywnościom towarzyszyła dobra zabawa oraz uśmiech.

  • MAJ
    19

    Zajęcia Multisport

    Starszaki z Przedszkola Nr 236 „Mali Odkrywcy” otrzymały możliwość uczestnictwa w projekcie sportowym – Multisport, który finansowany jest przez Urząd Dzielnicy Bielany. Są to zajęcia sportowe – holistyczne, rozwijające dzieci. Mają charakter ukierunkowanej zabawy, w której przeplatane są elementy korektywy, integracji sensorycznej oraz zabaw ogólnorozwojowych z elementami różnych dyscyplin sportu. W ramach realizacji projektu dzieci poznają elementy akrobatyki, gimnastyki sportowej, tańca, gier zespołowych, szermierki, lekkiej atletyki. Zajęcia realizowane są w formie gier i zabaw, w których to wykorzystywane są różne przybory oraz przyrządy zwiększające atrakcyjność zajęć. Celem projektu jest zachęcenie dzieci do aktywności, pokazanie korzyści płynących z ruchu oraz ukształtowanie prawidłowej postawy ciała.