Szanowni Państwo, w związku ze wzrostem liczby zachorowań na COVID-19 w
Warszawie, mając na względzie bezpieczeństwo mieszkańców i osób
świadczących pomoc prawną informujemy, że od 25 listopada 2021 r.
przywrócone zostają telefoniczne i mailowe porady w punktach nieodpłatnej
pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego, w tym nieodpłatnej mediacji.
Porady prawne, bezpośrednio w punkcie udzielane są tylko w uzasadnionych
przypadkach – beneficjentom, którzy chcą złożyć dokumentację w sprawie, a
nie posiadają lub nie obsługują urządzeń do komunikowania się na odległość
(komputer z dostępem do Internetu lub skaner). W trosce o bezpieczeństwo
przyjmowane będą tylko osoby, u których nie stwierdzi się objawów grypowych
lub grypopodobnych, przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego.
Nieodpłatne porady są adresowane do osób, które nie są w stanie z własnych
środków ponieść kosztów pomocy prawnej i obywatelskiej. W celu uzyskania
nieodpłatnej pomocy prawnej lub porady obywatelskiej za pośrednictwem
środków komunikacji na odległość, należy umówić się na telefoniczną lub
mailową poradę dzwoniąc pod numer: 19115 lub przesłać prośbę o udzielenie
porady na odległość ze wskazaniem preferowanej formy kontaktu (telefon,
mail) na adres mailowy wybranego punktu: Nieodpłatna pomoc prawna, pon. –
pt. w godz. 8:00 – 12:00, mail: nppar5bielany@um.warszawa.pl Nieodpłatne
poradnictwo obywatelskie, pon. – pt. w godz. 12:00 – 16:00,
mail: nppar5bielany@um.warszawa.pl Po uzyskaniu pomocy
prawnej lub obywatelskiej istnieje możliwość wyrażenia anonimowej opinii na
temat udzielonej porady. Należy wskazać imię i nazwisko osoby udzielającej
porady, adres pocztowy lub mailowy punktu oraz datę udzielenia porady.
Opinię należy przesłać mailowo na adres: pomocprawna@um.warszawa.pl lub
listownie na jeden z poniższych adresów: Jeżeli pomoc prawna była
świadczona przez punkt prowadzony przez adwokata lub radcę prawnego: Biuro
Prawne m.st Warszawy Plac Bankowy 2, 00-095 Warszawa Jeżeli pomoc prawna
lub poradnictwo obywatelskie były świadczone przez punkt prowadzony przez
organizację pozarządową (NGO): Biuro Pomocy i Projektów Społecznych m.st.
Warszawy ul. Kruczkowskiego 2 00-412 Warszawa Pomoc DE MINIMIS Nieodpłatna
pomoc prawna dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność
gospodarczą Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w
sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708) od dnia
26 sierpnia 2020 r. nieodpłatna pomoc prawna udzielana osobom fizycznym
prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą w ciągu
ostatniego roku osób jest pomocą de minimis. Osoba fizyczna prowadząca
jednoosobową działalność gospodarczą, ubiegająca się o pomoc de minimis
zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 ww. ustawy, przed udzieleniem nieodpłatnej
pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego jest
zobowiązana przestawić podmiotowi udzielającemu tj. m.st. Warszawa
następujące dokumenty: wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i
zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie
otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch
poprzedzających go lat podatkowych, oświadczenia o wielkości otrzymanej
pomocy/nieotrzymaniu pomocy de minimis we wskazanym w pkt. 1 okresie. Wzór
oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego komunikatu i
zamieszczone jest na stronie internetowej m.st. Warszawa. W oświadczeniu
należy wskazać dane kontaktowe. informacji niezbędnych do udzielenia
pomocy, określonych w rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r.
w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegających się
o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub
rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311) dotyczących w szczególności
wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz
wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do
tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie
których ma być przeznaczona pomoc de minimis. *Pomoc prawna nie zostanie
udzielona podmiotowi ubiegającemu się o skorzystanie z takiej formy pomocy
publicznej do momentu przekazania dokumentów (zaświadczenia, oświadczenia i
informacje) bezpośrednio w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej bądź
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. *W przypadku udzielania pomocy
prawnej w trybie zdalnej, pomoc prawna nie zostanie udzielona podmiotowi
ubiegającemu się o skorzystanie z takiej formy pomocy publicznej do momentu
przekazania dokumentów (zaświadczenia, oświadczenia i informacje)
bezpośrednio do Urzędu m.st. Warszawy (na adres Biuro Pomocy i Projektów
Społecznych 00-412 Warszawa ul. L. Kruczkowskiego 2 lub Biuro Prawne 00-095
Warszawa Pl. Bankowy 2) lub za pośrednictwem drogi elektronicznej
pomocprawna@um.warszawa.pl . Po dostarczeniu wymaganych dokumentów
skontaktuje się z Państwem urzędnik w celu ustalenia terminu konsultacji.
Ważne! Pomoc publiczna jest monitorowana i obejmuje gromadzenie,
przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w
szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości oraz przestrzeganie
krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub
rybołówstwie. Dane beneficjentów korzystających z pomocy są publikowane w
sprawozdaniach udostępnione na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów. W związku z tym aby uzyskać pomoc beneficjent
zobligowany jest podać dane niezbędne do sporządzenia sprawozdania
(tj.:NIP, nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia
pomocy, wielkość przedsiębiorcy, informacje o siedzibie firmy, miejscu
zamieszkania i rodzaju prowadzonej działalności, wartość pomocy, formę oraz
przeznaczenia pomocy). Na podstawie zgromadzonych danych zostanie wydane
zaświadczenie o skorzystaniu z pomocy de minimis. Pomoc publiczna przyznana
niezgodnie z zasadami rynku wewnętrznego oraz pomoc wykorzystana niezgodnie
z przeznaczeniem podlega zwrotowi w postaci kwoty stanowiącej równowartość
udzielonej pomocy de minimis wraz z odsetkami.