null

Zwolnieni z Teorii, czyli jak wejść w dorosłe życie z przytupem

Drukuj otwiera się w nowej karcie

By stać się finalistą tej niezwykłej olimpiady, nie trzeba wertować podręczników. Bo nie o wykucie teorii tu chodzi, a o wrażliwość na społeczne problemy i chęć ich rozwiązywania. Olimpiada Zwolnieni z Teorii uczy młodzież, nie tylko postaw prospołecznych, ale także umiejętności pracy w zespole, empatii, komunikatywności i kreatywności.

Olimpiada Zwolnieni z Teorii, która szturmem zdobyła uznanie wśród uczniów, jest organizowana od ośmiu lat z inicjatywy Pauli Bruszewskiej, Marcina Bruszewskiego i Rafała Flisa. 


– Do pierwszej edycji zgłoszono 330 projektów społecznych, w które zaangażowało się około 1400 osób – mówi Emir Chahed, jeden z organizatorów wydarzenia.

W tegorocznej edycji o tytuł najlepszego rywalizowało już ponad tysiąc projektów, realizowanych przez 5 tysięcy uczniów szkół średnich i studentów z całego kraju. 

Co sprawia, że konkurs robi taką furorę wśród młodych ludzi? Przede wszystkim to, że jest nieszablonowy i pozwala działać w realnym świecie. Emir Chahed zauważa, że Zwolnieni z Teorii są jak sonar, który wskazuje na zjawiska istotne dla młodego pokolenia. To dlatego, że zgłaszane projekty mają dotyczyć kwestii istotnych z punktu widzenia młodzieży. Może chodzić zarówno o ochronę środowiska, jak i walkę z dyskryminacją, promowanie postaw obywatelskich, akcje charytatywne czy projekty z dziedziny kultury. 

Ale dostrzeżenie problemu to tylko część zadania, jakie stawiają przed uczniami organizatorzy olimpiady. Muszą jeszcze zaproponować rozwiązanie i... wcielić projekt w życie. Na przykład przeprowadzić kampanię informacyjną na temat ciemnej strony fast fashion, opracować aplikację ułatwiającą adopcję zwierząt, zorganizować zbiórkę dla potrzebujących. W ten sposób młodzi ludzie nie tylko uczą się pracy w grupie przy realizacji zadania, ale przede wszystkim przekonują się na własnym przykładzie, że ich działania mają moc sprawczą, że mogą pozytywnie wpływać na rzeczywistość, która ich otacza. Przy okazji kładzie się nacisk na rozwój – cenionych przez pracodawców – tzw. kompetencji miękkich.

– Szkoła jest ukierunkowana na przekazywanie wiedzy teoretycznej natomiast my skupiamy się na kształtowaniu kompetencji przyszłości, do których należy komunikatywność, empatia, kreatywność, zarządzanie i dzielenie się zadaniami – tłumaczy Emir Chahed. A przede wszystkim umiejętności współdziałania. – Praca grupowa jest podstawą obecnego świata, wszystko tworzymy w grupie. Nam zależy, aby młody człowiek, który opuszcza mury szkoły znał nie tylko listę lektur, ale aby umiał poruszać się we współczesnym świecie i nie bał mierzyć się z wyzwaniami – tłumaczy Emir Chahed, sam uczestnik jednej z edycji olimpiady. 

Wszyscy uczestnicy Zwolnionych z Teorii otrzymują międzynarodowy certyfikat z zarządzania natomiast najciekawsze projekty są honorowane Złotymi, Srebrnymi i Brązowymi Wilkami. Spośród kilkudziesięciu zespołów nagrodzonych w tegorocznej edycji byli także uczniowie z Bielan. Brązowe Wilki zdobyły projekty z trzech szkół – „Culturous World” przygotowany przez CXXII LO im. Ignacego Domeyki, „Jesteśmy w tym razem” przygotowany przez XXXIX LO im. Lotnictwa Polskiego oraz „M4TH 4U” opracowany przez XXII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jose Marti. We wszystkie projekty było zaangażowanych kilkunastu uczniów.

Projekt „Culturous World” miał na celu uświadamianie na temat kultur ludzi z różnych zakątków świata oraz zachodzących między nimi różnic szerokiej, międzynarodowej grupie odbiorców, aby zapobiec ksenofobii i nietolerancji na tle kultorowym, które codziennie dotykają setki osób na wszystkich kontynentach. Z kolei projekt „Jesteśmy w tym razem” miał na celu uświadomienie młodym ludziom problemów, które mogą spotkać każdego z nas i są powszechne na całym świecie. W ramach projektu „M4TH 4U” przygotowano triki i skojarzenia ułatwiające uczniom naukę matematyki. Projekt powstał, aby w przystępny sposób przedstawić trudny i niezrozumiany przedmiot jakim jest matematyka.

Od niedawna organizatorzy olimpiady tworzą także ranking szkół „Zwolnieni z Teorii”. Są w nim uwzględniane wszystkie placówki, których uczniowie zgłosili do konkursu swoje projekty. Ranking wyróżnia to, że przy jego tworzeniu brane są pod uwagę nie wyniki matur, lecz zaangażowanie w inicjatywy rozwijające kompetencje przyszłości. Na wysokich miejscach na liście znalazły się również szkoły z Bielan. Trzecie miejsce w województwie mazowieckim i 17 w Polsce zdobyło CXXII LO im. Ignacego Domeyki. Z kolei XXII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jose Marti uplasowało się na 5 miejscu w województwie mazowieckim i na 30 w Polsce. 

Nabór do kolejnej edycji konkursu już trwa, a to jak zrealizować projekt podpowiada platforma opracowana na potrzeby olimpiady. Szczegóły dostępne są na zwolnienizteorii.pl.

Autor: Aleksandra Zborowska