Nie trzeba przychodzić do Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany, żeby uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, a także zaświadczenie o wysokości przychodu lub dochodu. Takie dokumenty można bez opłaty otrzymać zdalnie, składając wniosek w e-Urzędzie Skarbowym.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, a także zaświadczenie o wysokości przychodu lub dochodu, drogą elektroniczną można uzyskać w ciągu kilku minut. Wystarczy skorzystać z platformy e-Urząd Skarbowy (e-US). Warunkiem jest udzielenie zgody na doręczenie elektroniczne, która pozwala na dwustronną komunikację Krajowej Administracji Skarbowej z klientami. Gdy ten warunek zostanie przez użytkownika zaakceptowany, otrzymuje on zaświadczenie, które jest wystawiane jako dokument elektroniczny i doręczane online na konto podatnika w e-US.
Jakie zaświadczenia można otrzymać elektronicznie
W e-Urzędzie Skarbowym automatycznie wydawane są zaświadczenia o:
- wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF),
- wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU),
- niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W).
Jak uzyskać zaświadczenie
Aby uzyskać interesujące nas zaświadczenie, należy:
- zalogować się do e-Urzędu Skarbowego (po kliknięciu w link otwiera się platforma e-US)
- wyrazić zgodę na doręczenie elektroniczne,
- za pomocą kreatora uzupełnić wniosek o zaświadczenie i wysłać go (jak zaświadczenie będzie gotowe, Krajowa Administracja Skarbowa poinformuje o tym SMS-em lub mailem,
- odebrać zaświadczenie na swoim koncie w e-Urzędzie Skarbowym (zakładka „Dokumenty otrzymane”).
Nie należy drukować zaświadczenia. Należy korzystać wyłącznie z postaci elektronicznej zaświadczenia, którą można zapisać na nośniku pamięci lub wysłać np. mailem.
Podpis na elektronicznym zaświadczeniu
Zaświadczenie elektroniczne ma taką samą moc prawną jak dokument papierowy. Zaświadczenie wydane klientowi elektronicznie w e-Urzędzie Skarbowym jest podpisane pieczęcią Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym uprawnionego pracownika urzędu skarbowego. Osoba, która otrzyma zaświadczenie w wersji elektronicznej, powinna posługiwać się wyłącznie jego wersją elektroniczną i w takiej formie przekazać je określonej instytucji, takiej jak: bank, uczelnia, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej czy Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Prawidłowość podpisu elektronicznego można zweryfikować na stronach „Podpisz dokument elektronicznie - wykorzystaj podpis zaufany” lub „Weryfikacja podpisu”.
Kto może wnioskować o zaświadczenie
Wniosek o wydanie zaświadczenia o dochodach (ZAS-DF) lub o wysokości dochodu i składkach (ZAS-DFU) można złożyć:
- za siebie,
- za inną osobę fizyczną, której wnioskujący o zaświadczenie jest pełnomocnikiem ogólnym.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach (ZAS-W) można złożyć:
- za siebie,
- za inną osobę fizyczną, której wnioskujący o zaświadczenie jest pełnomocnikiem ogólnym,
- za inny podmiot, niebędący osobą fizyczną, którego wnioskujący o zaświadczenie jest pełnomocnikiem ogólnym.
Uwaga! Od 21 czerwca 2023 r. wniosek może złożyć także organizacja. Aby to zrobić, powinna ustanowić użytkownika konta organizacji w e-US. Warto o tym przeczytać na stronie „Konto organizacji”.
Więcej informacji na temat usług Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany znajduje się na jego stronie internetowej.