null

Zajęcia metodą projektu w Przedszkolu 236 Mali Odkrywcy – Dziecięce zabawy i tańce ludowe w przedszkolu jako element kultury polskiej

Drukuj link otwiera się w nowej karcie

W dniach 04 – 13.05.2022 r. realizowaliśmy projekt  z obszaru edukacji kulturalno – muzycznej Dziecięce zabawy i tańce ludowe w przedszkolu jako element kultury polskiej. Podstawowymi założeniami projektu było uświadomienie znaczenia pielęgnowania i przekazywania wiedzy na temat polskiej kultury ludowej a w szczególności tańców, zabaw, pieśni, muzyki, obyczajów oraz strojów ludowych oraz sposobów włączania tematyki związanej z polskim folklorem do zagadnień realizowanych w ramach nauczania przedszkolnego.

Celami głównymi projektu było między innymi: wyzwalane aktywności ruchowej poprzez taniec i zabawy przy muzyce oparte na naturalnej potrzebie ruchu, kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu  z muzyką, pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej, rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka oraz zainteresowań muzycznych i tanecznych dzieci oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością. Poprzez realizację zajęć metodą projektu dzieci uczyły się: myślenia, poszukiwania, odkrywania i doświadczania.

Po wyborze tematu stworzyliśmy siatkę pytań: Jakie znamy zabawy ludowe? Jaką zabawę lubimy najbardziej? Czy lubimy tańczyć? Jakie są rodzaje tańców? Jakie są nazwy tańców ludowych? Jak ubierali się dawniej, a jak ubierają się dziś? Jaki strój miały kobiety, a jaki mężczyźni? Który z tych strojów najbardziej nam się podoba? Jakimi zabawkami dawniej bawiły się dzieci? Z czego robiono dawniej zabawki? W czasie realizacji projektu próbowaliśmy wspólnie udzielać odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania. Zorganizowaliśmy w sali kącik Piękna Nasza Polska Cała o tematyce patriotycznej i folkowej. Poznaliśmy nazwy wybranych miejsc w Polsce oraz słuchaliśmy opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe Święta w celu kształtowania postaw patriotycznych. Podczas trwania projektu słuchaliśmy muzyki ludowej: Gdzieżeś to bywał, czarny baranie? Czerwone jabłuszko, W poniedziałek rano.

Poznaliśmy dużo zabaw ruchowych: zabawy i gry ludowe z przyśpiewkami, wyliczanki, dialogi, zabawy ruchowe ze śpiewem oraz zabawy ludowe z rekwizytem. Ta aktywność u przedszkolaków wywołała wiele radości oraz śmiechu. Po zaprezentowaniu dzieciom wybranych tańców ludowych: polonez, krakowiak, kujawiak, trojak, miotlarz mieliśmy okazję sami nauczyć się podstawowych elementów tańca. Obejrzeliśmy Pyzę wędrowniczkę, która pozwoliła nam spotkać się z ludową piosenką i z polskim folklorem. Podziwialiśmy również piękno i różnorodności polskich strojów ludowych. Poznaliśmy charakterystyczne elementy strojów z poszczególnych regionów.

Dzieci miały okazję niektóre stroje przymierzyć, dzięki czemu poczuliśmy się jak w tamtych czasach. W pięknych i kolorowych strojach odwiedziliśmy naszych kolegów i koleżanki z innych grup, Panią Dyrektor oraz Panie na kuchni. Podczas całego projektu wykonaliśmy kilka prac plastycznych: ludową wyklejankę, kolorowaliśmy stroje ludowe, wzory ludowe oraz wycinaliśmy serwetkę. Z dużą ciekawością oglądaliśmy zabawki z dawnych czasów oraz dowiedzieliśmy się z czego są zrobione. Aby zobaczyć miejsca, z których pochodzą stroje ludowe i tańce, wybraliśmy się na wirtualna wycieczkę, gdzie obejrzeliśmy różne regiony: łowicki, kujawski, Mazowsze.

Dzięki tej wycieczce poznaliśmy zabytki kultury regionalnej, dorobek historyczny, kulturę, tradycję. Odwiedziła nas mama naszego przedszkolaka, która pochodzi z regionu łowickiego. Razem wyszukaliśmy na mapie, gdzie znajduje się Łowicz oraz poznaliśmy jego tradycje. Omówiliśmy strój łowicki oraz oglądaliśmy ilustrację na temat ludowego budownictwa. Wspólnie zatańczyliśmy taniec ludowy oraz zrobiliśmy kukiełkę Łowiczankę. Z zaciekawieniem oglądaliśmy również łowickie wycinanki oraz jak one powstają. W projekt zaangażowali się też pracownicy naszego przedszkola. Nauczycielka z grupy maluszków zaprezentowała się w stroju łowickim. Mieliśmy również okazję zobaczyć go z bliska jak i poznać z jakiego materiału jest zrobiony. Natomiast nauczycielka z grupy starszaków pokazała nam wiele ciekawych zabaw ludowych. Ostatniego dnia projektu z cała grupą zorganizowaliśmy muzeum. Przygotowaliśmy wystawę przedstawiającą elementy strojów ludowych, serwetki szydełkowe, haftowane obrusy, poszewki, gliniane naczynia, zabawki, pamiątki, albumy itp. Nasze muzeum sztuki ludowej odwiedziły dzieci ze wszystkich grup oraz pracownicy przedszkola. Po obejrzeniu wystawy zaprosiliśmy przybyłych gości do wspólnych tańców i zabaw ludowcyh. Podczas zajęć nasi wychowankowie mieli możliwość rozwinięcia umiejętności pracy zespołowej, współpracy, wytrwałości i pomysłowości.

Nauczycielki z Przedszkola 236
Agnieszka Cichowska
Anna Gos

Zdjęcie jest zrobione w sali przedszkolnej. W centralnej części zdjęcia widać dzieci w strojach ludowych.
Zobacz galerię (3 zdjęć />)
Na zdjęciu w centralnym miejscu znajduje się zapaska- element stroju regionalnego w kolorowe pasy. Z lewej strony stoi wiklinowy kosz z drewnianymi, kolorowymi pisankami. Obok leżą kwieciste, ludowe chusty. Po prawej stronie widać gliniane naczynia: dzbanek, wazon, kufel i misy. W górnej części zdjęcia znajdują się laleczki w strojach ludowych.
W środkowej części zdjęcia widać tablice na której umieszczone są plansze ze strojami ludowymi, flagą Polski oraz nutami do hymnu Polskiego. Pomiędzy ilustracjami przyczepione są chusty w kolorach ludowych z kwiatami oraz korale. Pod planszą na ławce ustawione są małe laleczki w strojach ludowych, szkatułki oraz zabawki starodawne.