null

Nie bądź obojętny wobec przemocy

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Zdjęcie ilustrujące przemoc domową. Przestraszona kobieta przytula i ochrania małą dziewczynkę przed ojcem stojącym z zaciśniętą pięścią.

Od 1 września m.st. Warszawa ruszyło z kampanią „Sztuka reagowania na przemoc”. Motywem przewodnim akcji jest sygnalizowanie przemocy domowej i wołanie o pomoc. Kampania dotyczy głównie trzech grup osób zależnych, czyli dzieci, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami.

Celem kampanii jest zwiększenie wiedzy mieszkańców Warszawy na sytuacje doznawania przemocy domowej przez osoby zależne.

Kampania promuje międzynarodowy znak zamykanej dłoni „Pomóż mi”. To symbol, który powinien być rozpoznawalny przez ogół społeczeństwa oraz powszechnie znany osobom doznającym przemocy. Jest dyskretnym sygnałem, który wysyła się do kogoś znajomego lub całkowicie obcej osoby informując o tym, że jest się osobą doznającą przemocy. Znak „Pomóż mi’’ to wezwanie o pomoc, zrozumiałe na całym świecie. Kampania wzywa do działania i niezwłocznego dzwonienia pod nr 112 w przypadku zobaczenia takiego znaku.

Pierwsze działania to ekspozycja grafik w przestrzeni publicznej. Kolejne to emisja spotów w komunikacji miejskiej, przekazy w Internecie oraz mediach społecznościowych. Kampania obejmuje swoim zasięgiem całą Warszawę.

Według danych z procedur Niebieskiej Karty prowadzonych przez stołeczne Zespoły Interdyscyplinarne, w 2022 r. w Warszawie liczba osób doświadczających przemocy w rodzinie wynosiła 6 467 osób – w tym 2 939 to dzieci, a 2 916 to kobiety. Odnotowywany jest ciągły wzrost liczby osób doznających przemocy, który w 2022 r. zwiększył się o 4,37 proc. w stosunku do 2021 r. Natomiast liczba osób stosujących przemoc przekroczyła w 2022 r. 4 tysiące. Zauważalnie wzrosła liczba zgłoszeń telefonicznych i mailowych od osób potrzebujących pomocy. Na przemoc szczególnie mogą być narażone osoby z niepełnosprawnością oraz seniorki i seniorzy, którzy często pozostają w izolacji i są zależni od innych członków rodziny.

Dwie dłonie ukazane od strony wewnętrznej. Jedna zaciska się w pięść, druga jest otwarta, ale z kciukiem skierowanym do środka. Nad i pod dłońmi krótki opis kampanii „Sztuka reagowania na przemoc”.