null

Światowy Dzień Życzliwości w Przedszkolu nr 236 "Bądź dla wszystkich życzliwy, a świat będzie szczęśliwy!"

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Takie przesłanie towarzyszyło wszystkim w czasie obchodów Światowego Dnia Życzliwości w Przedszkolu 236 „Mali Odkrywcy”.

Życzliwy to przede wszystkim człowiek dobrze nastawiony do innych, o łagodnym usposobieniu, miły, wykazujący się wysoką kulturą osobistą, skłonny do pomocy. Serdeczność wobec innych okazuje dobrym słowem i dobrym czynem. Przy tym szanuje drugiego człowieka. Stara się go zrozumieć, nie wyśmiewa, nie obgaduje, nie oczekuje niczego w zamian.

Aby mały człowiek nie wyrósł na dużego egoistę, trzeba od najmłodszych lat uczyć go wrażliwości na potrzeby innych. W tym roku, z inicjatywy Klub Małego Wolontariusza P.236 ,,Ósemeczka" po raz pierwszy nasze przedszkole przyłączyło się do tej akcji. Jego idea  jest niezmienna – bądźmy dla siebie życzliwi. Dlatego i u nas ten dzień był wyjątkowy. Uśmiechy, miłe słowa, pozytywna energia i dobre emocje towarzyszyły nam przez cały dzień. W czasie zabaw i zajęć dzieci zastanawiały się, co to jest koleżeństwo, uprzejmość i życzliwość wobec rówieśników i dorosłych i jak można je okazywać.

Rozpoznając i nazywając własne uczucia przeżywane w różnych sytuacjach. Uczyły się wczuwać
w emocje innych, dzięki  czemu samodzielnie znalazły odpowiedź na pytanie: dlaczego warto być życzliwym. Podczas zajęci opracowany został „Kodeks Życzliwości”. Na dużym sercu opracowane zostały zbiory zasad obowiązujące życzliwych, związane z serdecznością i okazywaną życzliwością na co dzień. Dzieci zgłaszały swoje propozycje, które zapisywane były przez nauczyciela. Serca zostały powieszone w salach. Wraz z życzeniami „miłego dnia i uśmiechu na co dzień” wszyscy otrzymali „ordery życzliwości” i słodkie lizaki.

Życzliwość nie jest cechą wrodzoną. Można się jej nauczyć. Podstawą edukacji w tym zakresie jest dobry wzorzec ulokowany zarówno w środowisku rodzinnym, jak i przedszkolnym. Otwarta, pełna empatii, zrozumienia i szacunku postawa nauczyciela oraz najbliższych dorosłych przebywających w otoczeniu najmłodszych, którzy podczas codziennych sytuacji znajdą czas na drobne gesty życzliwości skierowane do dziecka, zdecydowanie  pomoże w rozwoju pozytywnych zachowań społecznych. Doznawanie życzliwości to jednak za mało. Należy dzieci nauczyć odczuwania radości poprzez bezpośrednie adresowanie gestów pełnych serdeczności do innych.

Ewa Dąbrowska, Katarzyna Fidelak – nauczycielki Przedszkola nr 236.

z1.jpg
Zobacz galerię (8 zdjęć)
z2.jpg
z3.jpg
z4.jpg
z5.jpg
z6.jpg
z7.jpg
z8.jpg