null

Przedszkolaki małymi badaczami i odkrywcami

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Powszechnie wiadomo, iż dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co je otacza. Aby wzmocnić i wzbogacić  przeżycia, wiedzę i doświadczenia związane z otaczającą dziecko rzeczywistością, zorganizowałyśmy w naszym Przedszkolu nr 182 „Tajemniczy Ogród” tydzień prowadzony metodą  projektów badawczych. Metoda ta zakłada, że zdobywanie wiedzy przez małe dzieci jest czymś naturalnym, spontanicznym i samodzielnym. Rola nauczyciela nie polega zatem na nauczaniu, ale raczej koordynowaniu działania dzieci, organizowaniu im przestrzeni badawczej tak, aby same mogły zdobywać wiedzę, w końcu – na wspieraniu dzieci tam, gdzie wsparcie jest niezbędne. Dzięki tak rozłożonym działaniom, dzieci doskonalą się w zadawaniu pytań, dostrzeganiu problemów i stawianiu hipotez, uczą się logicznego myślenia, eksperymentowania i wyciągania wniosków.

W drugim tygodniu października naszym tematem stało się „Jabłko”. Sale grup „Maki” i „Słoneczniki” już od poniedziałku zamieniły się w „jabłkowe laboratorium”. Nasz projekt rozpoczęliśmy od zgromadzenia informacji, co już wiemy o jabłku?  Następnie zastanawialiśmy się „Czego się chcemy o tym owocu dowiedzieć?” Przedszkolaki na pytanie: „Czego chcemy się dowiedzieć o jabłku?” wskazały min.: jak jest zbudowane? Dlaczego zmienia kolor gdy się je obierze? Jak rośnie? Jakie są etapy wzrostu jabłka od nasiona? Skąd się bierze w nim robaczek? Co można zrobić z jabłek? Czy jabłko pływa? I inne. Na niektóre z tych pytań odpowiadaliśmy szukając wiedzy w książkach, w Internecie, przeprowadzając doświadczenia oraz pytając przybyłego eksperta. W czasie zajęć pod lupą oglądaliśmy pestki jabłek, liczyliśmy, czy w każdym jabłku jest ich tyle samo, oglądaliśmy odmiany różnokolorowych jabłek, smakowaliśmy i wąchaliśmy. Ulepiliśmy jabłka z masy papierowej i plasteliny, szkicowaliśmy je oraz wykonaliśmy kilka prac plastycznych. Stworzyliśmy w naszej sali stragan z jabłkami, które posłużyły nam w zajęciach kulinarnych. Wykonaliśmy sok jabłkowy, upiekliśmy pyszne ciastka z jabłkami i zrobiliśmy chipsy jabłkowe. Kroiliśmy jabłka i tarliśmy je na tarce. W czasie zajęć matematycznych mierzyliśmy obwód jabłek i ważyliśmy je. Końcowym działaniem naszego projektu było podsumowanie naszej wiedzy.

Zdobywanie  wiedzy tą metodą było dla nas bardzo przyjemne i ciekawe. Przez cały tydzień wszyscy bardzo dobrze się bawiliśmy.

Anna Polakowska
Anna Kausa- Wójcik