"Dzień bez przyjaciela jest jak dzbanek, w którym nie ma nawet kropelki miodu"
- cytat z bajki o Kubusiu Puchatku
W dniach od 16 do 27 listopada 2020 r. w grupie VI - dzieci 5 letnich, realizowaliśmy projekt edukacyjny pt.: "Przyjaźń". Dzieci w wieku przedszkolnym dopiero odkrywają znaczenie przyjaźni i uczą się, jak nawiązywać nowe znajomości. Przedszkolak wchodząc w interakcję rówieśniczą, poszukuje przede wszystkim towarzysza wspólnych zabaw. Zatem postrzeganie przyjaźni dokonywane jest przez pryzmat zabawy i czerpanej przyjemności. Atrakcyjność kolegi i koleżanki jest zależna od poziomu satysfakcji ze spędzonego wspólnie czasu.
Celem naszego projektu było kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci, uświadomienie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń, kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami, nauka właściwych reakcji w sytuacjach trudnych - nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych.
Zaczęliśmy od tworzenia siatki pytań na temat: Czym jest przyjaźń? Czego chcielibyśmy się dowiedzieć na temat przyjaźni? Aby osiągnąć cel i znaleźć odpowiedzi na zadane pytania staliśmy się badaczami, współpracowaliśmy ze sobą podczas zabaw słuchowych, dydaktycznych, ruchowych
i muzycznych wykonywaliśmy "Portret Przyjaciela", sporządziliśmy "Dekalog prawdziwego Przyjaciela"
- (słoneczko przyjaźni) oraz dla przyjaciela - Order Przyjaźni. Słuchaliśmy ciekawych opowiadań oraz wierszy. Uczyliśmy się jak rozładować napięcie emocjonalne, rozwiązywać pojawiające się czasem spory. W tym celu do współpracy zaprosiliśmy eksperta - psycholog pracującą w naszym przedszkolu. Pani Ania uświadomiła nam, jak ważna jest umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji oraz jakie są sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Rozwijaniu umiejętności społecznych niezbędnych w poprawnych relacjach rówieśniczych, budujących również relacje oparte na przyjaźni były zabawy pod hasłem "Bon ton w przedszkolu" - trzy słowa, które mają magiczną moc (program "Bon ton i inne umiejętności społeczne" - kształtowanie wg kroków A. Goldsteina). Dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych, integracyjnych i scenkach dramowych, których celem było wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnego życia w grupie, stosowania form grzecznościowych w różnych sytuacjach np.: "PRZEPRASZAM" - słowo, które naprawia przyjaźń, "PROSZĘ" - słowo, które sprowadza pomoc w trudnej sytuacji oraz "DZIĘKUJĘ" - słowo medal, nagroda dla tych, którzy nam pomogli. Przedszkolaki stosowały w praktyce i tworzyły nawyk posługiwania się tymi zwrotami, co wspierało komunikację pomiędzy dziećmi oraz pomagało w nawiązywać przyjaźnie.
Tematyka przyjaźni pojawiła się również na zajęciach j. angielskiego. Przedszkolaki słuchały bajkę
o przyjaźni i jej znaczeniu „Anansi helps a friend”, poznały nazwy podstawowych emocji i sposobów ich wyrażania w języku angielskim w oparciu o piosenkę „If You're Happy” oraz spotkanie z pacynką. Nieocenionym przyjacielem dzieci jest pluszowy miś, z którym spotkaliśmy się przy okazji Dnia Pluszowego Misia. Starszaki poznały wówczas bajkę „Goldilocks and the three bears”, uczestniczyły w aktywnościach muzycznych do piosenki „My teddy bear” i plastycznej - kolorowanie misia.
Dwa tygodnie minęły bardzo pracowicie i szybko. Projekt zakończył się podsumowaniem zdobytej wiedzy. Dokonaliśmy ewaluacji w formie quizu na temat przyjaźni. Już wiemy, czym jest przyjaźń, jak zostać przyjacielem i jak postępuje prawdziwy przyjaciel.
Dzieci w wieku przedszkolnym dopiero odkrywają znaczenie przyjaźni i uczą się, jak nawiązywać nowe znajomości. Nasze dzieci wykonały właśnie pierwszy krok ku temu, by być prawdziwym przyjacielem.
Przygotowały nauczycielki - Ewa Dąbrowska i Renata Stróżyk