null

Projekt edukacyjno – badawczy "Matematyka w czterech porach roku – zima" w Przedszkolu Nr 236 ,,Mali Odkrywcy" w Warszawie

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Zabawy matematyczne są bardzo ważne w edukacji przedszkolnej. Dają możliwość eksploracji, działania, wyzwalają chęć poszukiwania. Dlaczego więc nie skorzystać z tego, by rozbudzać w dzieciach możliwości poznawcze, wzbogacać ich wiedzę i umiejętności w tym zakresie.

W naszej grupie w dniach 04 - 08.02. 2019r. realizowaliśmy drugą część projektu edukacyjno-badawczego "Matematyka w czterech porach roku - Zima". Celem projektu było kształtowanie wyobraźni dziecięcej, stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności matematycznych. Podczas zabaw, działaniach na konkretach i ćwiczeniach praktycznych, dzieci poznawały i rozwija wszystkie zmysły i szukały odpowiedzi na nurtujące je pytania. Rozwijały umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennych aktywnościach językowych, artystycznych, przyrodniczych i podczas zabaw swobodnych. W ogrodzie przedszkolnym dzieci bawiły się na śniegu – lepiły kule, obserwowały śnieg pod lupą, wydeptywały ścieżki, labirynty, robiły orły, malowały śnieg kolorową farbą. W Sali prowadziliśmy zabawy badawcze ze śniegiem – dzieci poznawały właściwości śniegu: Jaki jest śnieg?, Kiedy śnieg się topi?, Czy śnieg jest czysty? Itp. Przewidywały następstwo wydarzeń podczas układania historyjki obrazkowej „Jak powstaje bałwan?”, lepiły bałwana z przygotowanych elementów z papieru, znajdowały różnice na obrazkach, wykonały pracę plastyczną z wykorzystaniem kółek z orgiami „Bałwanki”. Prowadziliśmy też zabawy badawcze z lodem - Jak powstaje lód?. Badanie właściwości lodu – oglądanie, dotykanie. Co dzieje się z lodem, gdy trzymamy go w ręku, kruszenie lodu za pomocą młotka, smakowanie – wyciąganie wniosków. Zrobiliśmy eksperyment badawczy „Kryształy”Bawiliśmy się figurami geometrycznymi.  Świetnie poradziły sobie dzieci z liczeniem, klasyfikowaniem wg wielkości, kształtu i koloru, porównywaniem, układaniem rytmów, układaniem różnych wzorów z figur, układały geometryczne bałwanki, łączyły w pary, klasyfikowały obrazki do danej pory roku. Bawiły się w zabawy zręcznościowe – rzuty do celu.

W piątek 8 lutego gościliśmy eksperta - mamę Weroniki - naukowca, fizyka - która w ramach realizowanego projektu, zorganizowała i przeprowadził dla dzieci z grupy I i II zabawy naukowo - badawcze z cyferkami. Dzieci cechuje naturalna ciekawość, dlatego też z wielkim zainteresowaniem obserwowały i współdziałały w prowadzeniu eksperymentów. Dzieci odkrywały właściwości lodu poprzez zmysły, wysuwały trafne wnioski. Z pomocą elektronicznego termometru sprawdzały temperaturę lodu. Posłużył on także do porównywania temperatury lodu i ciepłej wody. Zaś użycie wagi elektronicznej pozwoliło porównać ciężar różnej ilości kostek lodowych oraz sprawdzenie i porównanie ciężaru wody i lodu. Kolejna zabawa wprowadziła przedszkolaki w zagadnienie parowania wody. Wspólne działania doprowadziły dzieci także do wniosku, że lód wrzucony do ciepłej wody rozpuszcza się oraz obniża jej temperaturę. Na pytanie, czy woda potrafi gwizdać odpowiedź przyniosła zabawa ze szklanym naczyniem wypełnionym wodą. Pocierając palcem o brzeg kieliszka zaskoczone przedszkolaki usłyszały wyraźny, niski lub wysoki dźwięk - zależny od ilości wody w naczyniu.

Dużą atrakcją było bardzo ciekawe urządzenie - żyroskop, kojarzący się maluszkom z zabawką bączkiem. Zanim dzieci poznały zasadę jego działania, oglądały go, manipulowały, próbowały go postawić. Wprowadzony w ruch obracał się, gdy zwalniał upadał. Niecodziennym i równie atrakcyjnym przedmiotem był pryzmat. Przedszkolaki obserwowały przenikanie światła przez niego. Światło tworzyło szereg różnych kolorów - tęczę.

Bardzo pomocne dla wielokierunkowego rozwoju dziecka oraz zaspokojenia tej właśnie naturalnej ciekawości poznawczej są zabawy badawcze - czyli takie, w których ważny jest nie tylko efekt końcowy, ale samo działanie, samodzielne dochodzenie do wniosków, które ten efekt wywołało. Zabawy badawcze pozwalają dziecku samodzielnie odkrywać otaczający je świat i rządzące nim mechanizmy, skłaniając je przy tym do przyjęcia czynnej postawy badacza
i odkrywcy.

Opracowanie: Joanna Kózka, Ewa Dąbrowska, Renata Stróżyk – nauczycielki P.236

Zobacz galerię (6 zdjęć)