null

Ojczyzna to kraj dzieciństwa - relacja z Przedszkola nr 49

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Ojczyzna to kraj dzieciństwa
miejsce urodzenia
to jest ta mała najbliższa
ojczyzna…
Tadeusz Różewicz

Dla dziecka ta najmniejsza, najbliższa Ojczyzna to miejsce zamieszkania, miejsce codziennego przebywania wśród rówieśników – przedszkole. Na rodzicach, nauczycielach ciąży obowiązek pokazania dziecku najbliższego otoczenia. Najprostszym sposobem są spacery, wycieczki z najbliższymi oraz włączanie się aktywnie w życie społeczności przedszkolnej.

Przywiązanie do miejsca zamieszkania, czynny udział w różnego rodzaju aktywnościach przedszkolnych będzie fundamentem do budowania poczucia bycia Polakiem i przywiązania do Ojczyzny.

Pokazanie dziecku mapy Polski, symboli narodowych, przeczytanie legendy, zaśpiewanie piosenki patriotycznej jest podstawą. W tym roku już jako grupa pięcio – sześciolatków po wysłuchaniu krótkiej historii o Żołnierzach 77 Pułku Piechoty Wojska Polskiego poszliśmy złożyć kwiaty i zapalić znicze pod pomnikiem pamięci 77 Pułku Piechoty Wojska Polskiego, 77 Pułku Piechoty AK Okręgu Nowogródek oraz Mieszkańców Ziemi Lidzkiej. Wydarzeniem tym zwróciłyśmy dzieciom uwagę na potrzebę pamięci o bohaterach naszej wolności. Tym samym 25 października włączyliśmy się do akcji „Szkoła pamięta”.

Niemniej jednak najcenniejszą nauką szacunku do miejsca, w którym się żyje, mieszka  jest kontakt z osobą, która pamięta minione lata danego kraju, regionu, miasta. Mamy to szczęście, że Dziadziuś jednej z dziewczynek w naszej grupie mieszka od 85 lat na Bielanach. W odpowiedzi na zaproszenie poprowadził historyczną gawędę. Opowiadał o budynkach otaczających przedszkole, o życiu codziennym w latach okupacji. Dzieci mogły się dowiedzieć w jaki sposób kiedyś chłopcy robili sobie hulajnogi, w jakie zabawy się bawiono. Przedszkolaki mogły obejrzeć archiwalne fotografie naszej placówki. Z ogromnym zainteresowaniem patrzyły na zdjęcie, na którym fotografowani uczniowie nie mieli butów. Z przejęciem słuchali o czasach, w których buty były luksusem. O tym i wielu innych kwestiach dowiedziały się bezpośrednio od świadka tamtych lat. Sześcioletnie dzieci zadawały pytania i autentycznie były zainteresowane minionymi latami.

To było wyjątkowe popołudnie w naszej grupie – pełne uwagi i szacunku dla osoby, która nas odwiedziła.

Budowanie tożsamości narodowej to również wspólne śpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego”. W tym roku włączając się w akcję „Szkoła do hymnu” w piątek 8 listopada o symbolicznej godzinie 11:11 razem odśpiewaliśmy hymn narodowy.

Autor: Jolanta Świątkowska, nauczycielka Przedszkola nr 49 „Pluszowy Miś”

Zobacz galerię (7 zdjęć)