null

Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w Przedszkolu nr 422 ,,Kolorowa Sowa”

Drukuj Link otwiera się w nowej karcie

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu przypada corocznie 2 kwietnia. Został ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.

W naszym przedszkolu, w ramach Światowego Miesiąca Wiedzy na Temat Autyzmu, obchodziliśmy wspomniany dzień 15 kwietnia. Podobnie jak w ubiegłym roku, przedszkolaki wzięły udział w Niebieskich Igrzyskach – ogólnopolskim wydarzeniu organizowanym przez Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Ma ono charakter edukacyjny i sportowo-integracyjny. Niebieskie Igrzyska pokazują, jak wspaniale dzieci rozwijające się neurotypowo i neuroatypowo mogą uczestniczyć w zajęciach sportowych i wspólnotowych. W tym roku do wspomnianych obchodów zaprosiliśmy także chętnych rodziców.

Ten wyjątkowy dzień rozpoczął się od obejrzenia przez przedszkolaków i obecnych rodziców przedstawienia pt. „Niebieski Kopciuszek”, w wykonaniu nauczycielek oraz dzieci z najstarszej grupy.

To wzruszająca historia dziewczynki, która mieszka obok nas. Patrzy na świat w odmienny sposób. Zaburzenia ze spektrum autyzmu wywołują u niej dezintegrację zmysłów oraz trudności w: postrzeganiu świata, uczeniu się, porozumiewaniu i kontaktach społecznych. Jednak wiele osób o tym nie wie i postrzega ją jako dziwną i obcą.

Głównym przesłaniem przedstawienia było zachęcenie zgromadzonych dzieci i dorosłych do akceptacji dziewczynki i nie oceniania jej przez pryzmat odmiennych zachowań. By pomóc Niebieskiemu Kopciuszkowi rozbić taflę szkła oddzielającego ją od pozostałych ludzi, warto przede wszystkim zrozumieć podłoże jej odmienności ze spokojem, szacunkiem i dobrocią.

Po zakończeniu przedstawienia dzieci wzięły udział w tematycznych zabawach nawiązujących swą treścią do tradycyjnej wersji ,,Kopciuszka” autorstwa Ch. Perraulta, podczas których dowiedziały się o sposobach pomagania sobie nawzajem.

Przedszkolaki współpracując ze sobą poszukiwały par pantofelków. Ponadto, angażując zmysły węchu i dotyku rozpoznawały warzywa, by następnie przygotować z nich zupę. Wykazując się cierpliwością oddzielały szczypcami fasolę od ryżu. Najstarsze dzieci wykazały się dużą wiedzą nt. wybranych związków frazeologicznych uczestnicząc w multimedialnym quizie.

Przygotowując się do sportowej części spotkania, przedszkolaki ze wszystkich grup wykleiły znicz Niebieskich Igrzysk symbolami swoich grup. Podsumowaniem dnia było uczestnictwo dzieci w zajęciach sportowych, przy wspaniałym wsparciu obecnych rodziców. Przedszkolaki pamiętając o zasadach fair play dzielnie doskonaliły swoją sprawność fizyczną w przygotowanych aktywnościach. Tego dnia każdy był zwycięzcą i otrzymał pamiątkowy medal Niebieskich Igrzysk oraz symboliczny błękitny balon.

Słuchając słów hymnu Niebieskich Igrzysk autorstwa p. Izabeli Minga – “(...) Każdy sprawny jest inaczej, szybciej biegnie, wyżej skacze. My tu różnic nie widzimy tylko dobrze się bawimy”. Warto byśmy uczyli dzieci już od najmłodszych lat akceptacji osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. By umiały się wobec nich kierować otwartością, empatią, zrozumieniem i szacunkiem. Tym samym dostrzegając wartość poznania drugiej osoby zacierały nakreślone dotąd granice społecznego dystansu.

 

 

mgr Paulina Mazur
mgr Milena Witosińska

 

Na Sali gimnastycznej, udekorowanej w kolorze niebieskim, z niebieskimi balonami na suficie dzieci siedzące na dywanie i oglądające przedstawienie „Niebieski Kopciuszek” w wykonaniu nauczycielek.
Zobacz galerię (7 zdjęć />)
Na Sali gimnastycznej, udekorowanej w kolorze niebieskim, z niebieskimi balonami na suficie dzieci siedzące na dywanie oraz dwoje dzieci wraz z Paniami na środku Sali.
3Na Sali gimnastycznej, udekorowanej w kolorze niebieskim, z niebieskimi balonami na suficie dzieci siedzące na dywanie oraz dwoje dzieci na środku Sali – trwa zabawa w odgadywanie pantofelków.
Na placu zabaw: trwające zabawy sportowe, dzieci wraz z rodzicami biorą udział w konkurencjach.
Na placu zabaw: trwające zabawy sportowe, dzieci wraz z rodzicami biorą udział w konkurencjach.
Gromadka dzieci przy drzwiach – przyklejają symbole swoich grup (Słoneczka, Myszki, Sensorki, Wiewiórki, Misie, Nutki) do olimpijskiego znicza z kartonu.
Udekorowany symbolami grupowymi olimpijski znicz z kartonu na drzwiach.