null

Międzynarodowy Dzień Tolerancji w Przedszkolu 422

Drukuj link otwiera się w nowej karcie

W dniu 16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 roku, z inicjatywy UNESCO. Po tym wydarzeniu kraje członkowskie UNESCO przyjęły Deklarację na Temat Zasad Tolerancji. Promocja tolerancji i poszanowania ma istotne znaczenie w tworzeniu atmosfery sprzyjającej akceptowaniu odmienności kulturowej.

Artykuł I „Deklaracji Zasad Tolerancji” brzmi:

„Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju”.

Zatem tolerancja to:

  • respektowanie cudzych praw i cudzej własności;
  • uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;
  • umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;
  • docenianie rozmaitości kultur;
  • otwarcie na cudze myśli i filozofię;
  • ciekawość i nie odrzucanie nieznanego;
  • uznanie, że nikt nie ma monopolu naprawdę.

Należy pamiętać, że tolerancja to postawa społeczna i osobista, która  odznacza się poszanowaniem poglądów, zachowań i cech innych ludzi, a także ich samych. Tego dnia warto zastanowić się nad własną postawą w odniesieniu do ludzi, z którymi współżyjemy.

Aby świętować dzień tolerancji, kadra przedszkola 422 przygotowała na podstawie opowiadania H. Behlerowej pt.: „Bajka o kotku, który szukał czarnego mleka”. przedstawienie według autorskiego scenariusza jednej z nauczycielek. Na przedstawienie zaprosiliśmy dzieci z przedszkola 327 „Kolorowa Kraina” oraz dzieci z przedszkola 409 „Królestwo Maciusia I”.

Wszystkie trzy przedszkola należą do Sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO, a oznacza to, że podejmują działania dla zrównoważonego rozwoju, propagują idee tolerancji, równości, akceptacji odmienności.

Uczestnictwo w programie Szkół Stowarzyszonych UNESCO łączy się z moralnym zobowiązaniem do podejmowania wszelkich działań promujących kulturę pokoju i wzajemnego międzynarodowego zrozumienia.

Opracowała: Katarzyna Kacperek

Na zdjęciu osoby dorosłe, dwie ubrane na czarno, jedna ucharakteryzowana na białego kota, trzyma w ręku dzbanek, jakby z niego piła. W tle dekoracja wiejskiego podwórka. Dwie osoby trzymają niebieska kotarę z motywem ze srebrnych gwiazdek.
Zobacz galerię (6 zdjęć />)
Na zdjęciu cztery kobiety, stojące w rzędzie, ubrane na czarno, jedna z nich ma na oczach opaskę imitującą sowę, kolejna ma na twarzy maskę jak wrona. Przed nimi siedzi kobieta ucharakteryzowana na białego kota. Ma przed sobą tobołek z różnymi przedmiotami. Obok stoi dziewczynka w białej bluzce i krótkiej spódniczce, twarz ma pomalowaną na wygląd kotka. Na głowie ma opaskę z uszkami jak kotek. Dziewczynka puszcza bańki mydlane.
Grupa dzieci siedząca na podłodze. Nad ich głowami unosi się szyfonowa niebieska kotara z motywem ze srebrnych gwiazdek, którą z dwóch stron trzymają dwie kobiety. Dzieci z zaciekawieniem patrzą na kotarę.
Na zdjęciu kobieta przebrana za białego kota. Twarz ma pomalowaną na wygląd kotka. W ręku ma lusterko, w którym się przegląda. W tle dekoracja imitująca las i leśne zwierzę.
Na zdjęciu stoją kobieta i dziewczynka w białej bluzce i białej krótkiej spódniczce, twarz ma pomalowaną na wygląd kotka. Kobieta przykucnięta, zwrócona twarzą do dziewczynki, na głowie ma opaskę z uszkami myszki. Wystawia ręce jakby chciała się obronić. Dziewczynka ma wystawione ręce jakby chciała zaatakować kobietę. W tle dekoracja wiejskiego podwórka.
Na zdjęciu, na kanapie siedzące dwie osoby: dziewczynka w białej bluzce i krótkiej spódniczce, twarz ma pomalowaną na wygląd kotka. Na głowie ma opaskę z uszkami jak kotek. Obok niej siedzi kobieta, uśmiecha się, na ramionach ma zarzuconą kolorową chustkę.