null

Wielka podróż "Małych Odkrywców” z Przedszkola Nr 236 po różnych krajach.

Drukuj otwiera się w nowej karcie

W roku szkolnym 2022/2023 w Przedszkolu Nr 236 ,,Mali Odkrywcy” realizowany jest temat roczny pt. ,,Edukacja wielokulturowa w przedszkolu - rozbudzanie świadomości wielokulturowości poprzez aktywne poznawanie innych kultur, krajów, języków”. Co miesiąc przedszkolaki wyruszają w podróż po innym kraju.

Wrzesień – Dzień Polski
Nie trudno było zgadnąć jakim krajem rozpoczynamy naszą wyprawę , bo od rana na korytarzu przedszkolnym mogliśmy spotkać ubrane przedszkolaki w kolorach biało-czerwonych. To oczywiście Polska! Tego dnia dzieci przypomniały sobie jakie mamy symbole narodowe (godło, flaga i hymn państwowy), zapoznały się z mapą Polski (doskonale wiedzą gdzie jest Warszawa, potrafią wskazać Morze Bałtyckie oraz rzekę Wisłę) . Dowiedziały się, że w różnych regionach Polski możemy spotkać przepiękne stroje ludowe. Dużo radości dała nam możliwość zatańczenia tańców ludowych. Na obiad nie mogło zabraknąć rosołu i oczywiście kotlecika schabowego.
Październik – Dzień Ukraiński
Zabawy zorganizowane tego dnia miały na celu: nabywanie przez dzieci świadomości wielokulturowej, kształtowanie życzliwości i uczucia szacunku do ojczyzny naszych kolegów i koleżanek, którzy pochodzą z Ukrainy, zgłębianie wiedzy na temat kultury tego kraju. Dzieci z zainteresowaniem brały udział w proponowanych aktywnościach, co wyraziły między innymi poprzez stroje w barwach niebiesko-żółtych. Dzieci w ramach zajęć dotyczących wielokulturowości poznały położenie Ukrainy na mapie oraz symbole narodowe tego państwa - flagę i godło, charakterystyczne tradycje i zwyczaje, ulubione potrawy Ukraińców oraz stroje ludowe. Brały udział w zabawie ruchowej z flagami Polski i Ukrainy, zabawie integracyjnej Jeże oraz obejrzały ukraińską bajkę ludową Rękawiczka. Dzieci miały okazję poznać także podstawowe zwroty w języku ukraiński takie jak: dzień dobry, do widzenia, cześć, jak masz na imię, zapraszam do zabaw, które wykorzystały w odgrywanych scenkach. Wykonały także wspólnie pracę plastyczną, symbolizującą nasze wsparcie dla jej mieszkańców.
Listopad – Dzień Angielski
Przedszkolaki poznawały elementy kultury brytyjskiej w oparciu o prezentację multimedialną i kąciki tematyczne. Dzieci wykonały w domu z pomocą Rodziców przepiękne korony królewskie, w których uczestniczyły w zabawach tematycznych, tanecznych i mogły tego dnia poczuć się jak prawdziwi członkowie królewskich rodów. Przedszkolaki poznały symbole związane z Wielką Brytanią, bawiły się przy angielskich piosenkach, posmakowały brytyjskiej kuchni. Poznały tradycyjny posiłek Tea Time – poprzez krótkie doświadczenie dzieci już wiedzą, że herbaty nie zrobimy w zimnej, tylko trzeba zaparzyć w gorącej wodzie. Na zakończenie każdy wykonał piękną pracę – flagę Wielkiej Brytanii.
Grudzień – Dzień Skandynawski
Przedszkolaki poznały elementy kultury wybranych państw w oparciu o prezentację multimedialną - położenie geograficzne tych krajów, ich flagi, stolice, narodowe stroje, cechy klimatu, charakterystyczne zimowe sporty. Miały okazję poznać wybrane zwyczaje i tradycje obchodzone podczas Świąt Bożego Narodzenia w Finlandii. Zaś podczas wspólnych zabaw muzyczno-ruchowych z fabułą poznały miejsce zamieszkania Świętego Mikołaja w odległej Laponii - Rovaniemi. Same także z ogromnym zaangażowaniem wcieliły się w role pomocników Mikołaja. Z zainteresowaniem zapoznały się z bohaterami skandynawskiej literatury dziecięcej - Pippi Langstrump oraz Muminkami. Posmakowały skandynawskiej kuchni.
Styczeń – Dzień Włoski
W swojej podróży po różnych krajach nasze przedszkolaki we wtorek 17 stycznia dotarły do Włoch. Już od rana witaliśmy się: „Ciao! Buon giorno!" Poznaliśmy symbole narodowe Włoch, ciekawe miejsca i zabytki, np. Rzym, Koloseum czy też wulkan Wezuwiusz. Ogromne wrażenie zrobiła na przedszkolakach też Wenecja, bo zamiast zwykłych ulic były tam kanały wodne, po których pływały gondole. Pani dyrektor przeczytała naszym przedszkolakom książkę o Pinokiu. W poznaniu literackiego bohatera towarzyszyły nam również zabawy muzyczno-ruchowe w języku angielskim. Inspiracją dziecięcych prac plastycznych stała się potrawa włoska - spaghetti. Dzieci układały różnorodne makaronowe kompozycje. Pomysłowość małych artystów nie miała końca. Sprawdziliśmy czy kawą można malować, stworzyliśmy własny wulkan, dokonaliśmy umiejętność przeliczania za pomocą pizzy. Wychodząc do domu żegnaliśmy się mówiąc: „Arrivederci”.

Przygotowały: nauczycielki z P 236 – Joanna Kózka i Małgorzata Liedtke

P236. Dziewczynka siedząc na dywanie zakrywa twarz maską wenecką.
Zobacz galerię (7 zdjęć)
P236. Dziewczynka siedząc przy stole układa obrazek z wykorzystaniem różnego rodzaju makaronu.
P236. Grupa dzieci uczestnicząca w eksperymencie przyrodniczym obserwuje lawę wydobywającą się z wulkanu imitującego włoski Wulkan Wezuwiusz.
P236. Grupa dzieci zgromadzona przed tablicą multimedialną ogląda obraz symbolizujący kolory ukraińskiej flagi – żółte kłosy zboża na tle błękitnego nieba.
P236. Kącik tematyczny – ilustracje i przedmioty będące symbolami Wielkiej Brytanii.
P236. Grupa dzieci zgromadzona przed tablicą multimedialną; dziewczynka wskazuje na tablicy flagę Wielkiej Brytanii.
P236. Dziewczynka siedząc przy stoliku ogląda ceramiczną maskę wenecką.