null

AFRYKA w ferie!

Drukuj otwiera się w nowej karcie


Ferie zimowe najczęściej kojarzą się z białym szaleństwem: bałwanki z marchewkowymi nosami, górki pełne dzieci zjeżdżających na sankach, narciarze czekający w kolejkach do wyciągu, łyżwiarskie akrobacje na lodzie czy aniołki na śniegu. W tym czasie dzieci z Przedszkola 422 wybrały się w „podróż” na najgorętszy kontynent świata, jakim jest Afryka. Każda grupa poznawała inny rejon Afryki. Realizacja działań tego projektu była związana z przystąpieniem przedszkola do sieci Szkół Stowarzyszonych z UNESCO.
Dzieci z grupy Pszczółek i Motylków odwiedziły najdalsze zakątki dżungli, rejon Konga, Nigerii i Zambezi. Poznawały występującą tam roślinność, zwierzęta, ale również kulturę mieszkańców zamieszkujących tą strefę klimatyczną. Przedszkolaki tańczyły przy afrykańskich rytmach, wspólnie przygotowały makietę dżungli oraz najstraszniejsze „Krokodyle z Nilu”. Afrykańska podróż dzieci z grupy Jeżyków miała miejsce na pustyni. Dzieci poznały największą pustynię świata Saharę, która rozciąga się na terenie min. Egiptu, Maroka, Algierii, Tunezji. Zdobyły wiadomości na temat Beduinów - pustynnych wędrowców, zwierząt i roślinności występującej w tym trudnym obszarze. Olbrzymie wrażenie zrobiły na nich niezwykłe miejsca, jak piramidy w Gizie oraz malowidła naskalne znajdujące się w paśmie górskim Tasili Wan Ahdżar, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa. Z ogromnym zaciekawieniem słuchały o przygodach podróżnika Kazimierza Nowaka, który przemierzał Afrykę na rowerze. Jego przygody opisał Ł. Wierzbicki w książce „Afryka Kazika”. Dzieci z grupy Niedźwiadków i Biedronek wyruszyły ścieżkami sawanny przez Tanzanię, Kenię, Sudan, Liban, Etiopię, Somalię, Erytreę, Kamerun i Mali. Poznały charakterystyczne cechy krajobrazu sawanny i jej mieszkańców - Masajów. Dzieci poznały smaki afrykańskich przypraw i egzotycznych owoców, stworzyły afrykańskie maski, bębenki i malowały afrykańskie krajobrazy. Poznawały klimat, roślinność, zwierzęta, kulturę mieszkańców oraz obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa.
Projekt został podsumowany w formie grupowych prezentacji piosenek i tańców każdego z rejonów na forum całego przedszkola. Charakterystyczne dla każdego rejonu stroje były dodatkowym uzupełnieniem występu. W holu zawisła ogromna mapa Afryki udekorowana pracami plastycznymi dzieci. Był to dzień wspaniałych przeżyć i doskonałej zabawy.

Przygotowała
Agata Borowy
 

Zobacz galerię (12 zdjęć)