null

"W krainie liczb Willy’ego" – "Koncepcja wczesnego nauczania matematyki przez zabawę"

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Nasze przedszkole (Przedszkole 301 „Zaczarowany Świat”) przystąpiło do nowego projektu matematycznego opartego na koncepcji niemieckich pasjonatów  rozwijania i propagowania koncepcji dydaktycznych wśród nauczycieli,  zaprojektowanych specjalnie na wczesne potrzeby edukacyjne dzieci.

Koncepcja „Odwiedźmy Krainę Liczb“ została rozwinięta jako odzew na pojawiające się u dzieci zainteresowanie liczbami i figurami geometrycznymi. Pomaga dzieciom posiąść dogłębnie, ustrukturyzowane zrozumienie liczb od 0 do 10, podstawy zrozumienia całej matematyki. Dzieci odnoszą niezmierne korzyści nie tylko w tym temacie: rozwijane jest również poczucie własnej wartości, zdolność koncentracji, umiejętności językowe, społeczne, motoryczne i muzyczne.
Siła koncepcji „Odwiedźmy Krainę Liczb“ tkwi w ramowym podejściu: na odwoływaniu się do ciała, umysłu i ducha, skierowując całą uwagę dziecka na  różne aspekty liczb. Tym sposobem, u dzieci rozwijają się wielopłaszczyznowe zrozumienie i pozytywny obraz. Jako koncepcja otwarta, „Kraina Liczb” nie stanowi programu nauczania ale raczej motyw przewodni zawierający poszczególne elementy, zachęcający zarówno dzieci jak i nauczycieli do wnoszenia własnych pomysłów. Można ją łatwo dopasować do indywidualnych potrzeb i przedziału wiekowego. Koncepcja „Odwiedźmy Krainę Liczb“ łączy odkrycia z badań nad pracą mózgu, psychologii rozwoju człowieka, nauk oświatowych i dydaktyki. Jest spójnie zaprojektowana z perspektywy dziecka i dzięki temu rozważa, jak małe dzieci postrzegają świat, bazuje na tym, co już wiedzą, co mogą zrozumieć, co polubić, czego potrzebować. To wyjaśnia, dlaczego koncepcja „Odwiedźmy Krainę Liczb“ tak wysoce motywuje dzieci i bardzo dobrze działa. Wszystko co magiczne, bardzo silnie oddziałuje na małe dzieci, a co za tym idzie silne myślenie emocjonalne, skłaniające dzieci do naturalnego postrzegania wszystkiego wokół siebie jako żywej istoty. Dlatego też dzieci w takim wieku potrzebują namacalnych doświadczeń z naturalnym, abstrakcyjnym charakterem matematyki. Stąd naturalny pomysł, aby dzieci podróżowały do krainy, gdzie mieszkają liczby. W czasie swojej fantastycznej, wesołej podróży do Krainy Liczb, dzieci spotykają liczby od Jednego do Dziesięciu, będące żyjącymi postaciami, które motywują dzieci do uporania się z obliczami i zależnościami matematyki. Dzieci budują liczbom Ogrody Liczbowe w Mieście Liczb, zarządzają Liczbościeżka, grają w mnóstwo gier ruchowych, jest muzyka, opowieści, figlarny skrzat Psotnik Przewrotnik i Wróżka Niezapominajka, czyli Kukiełki liczbowe i inne rzeczy, które dzieci uwielbiają.
Na całość koncepcji składa się wiele innych  elementów do których, oprócz w/w możemy zaliczyć: Liczbowe domy, Wieże liczbowe, Liczbowe Opowieści, Liczbowe Piosenki, Album Liczb oraz wiele gier.
Reasumując - koncepcja wczesnego nauczania całościowego matematyki przez zabawę – „W Świecie Liczb Willy’ego”, to  matematyka tworzona  przez same dzieci*.Liczby nabierają życia! Świat liczb Willy’ego jest indywidualnym pomysłem nauczania służącym poznawaniu solidnych matematycznych podstaw o liczbach naturalnych od 1 do 10. 

*Institut für vorschulisches Lernen (IFVL) potwierdził naukowo, że w ciągu zaledwie dziesięciu tygodni dzieci w wieku od 3 do 6 lat osiągnęły matematyczne kompetencje i rozumienie, do opanowania których zazwyczaj potrzebują 1 roku.

Na podstawie Wehrfritz – wspierać, kształcić, przeżywać oraz szkolenia Świat Liczb Willy’ego W Krainie Liczb – koncepcji wczesnego nauczania matematyki przez zabawę. Przygotowała Anna Bąkowska.