null

"Szlakiem UNESCO w Polsce" – projekt w Przedszkolu 422

Drukuj link otwiera się w nowej karcie

Podczas ferii zimowych dzieci z Przedszkola nr 422 uczestniczyły w projekcie edukacyjnym pt. „Szlakiem UNESCO w Polsce”. Jego głównym celem było zapoznanie przedszkolaków z miejscami wpisanymi na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Lista ta jest katalogiem arcydzieł sztuki i mapą najcenniejszych miejsc na świecie. O wpisaniu na nią decyduje międzynarodowy komitet, który corocznie rozpatruje nominacje zgłaszane przez poszczególne kraje. Na Liście Światowego Dziedzictwa znajduje się obecnie dziewiętnaście obiektów z Polski.

 Przez cały tydzień każda z pięciu grup przedszkolnych zgłębiała tajemnice jednego z wybranych miejsc: Starego Miasta w Krakowie, Królewskiej Kopalni Soli w Bochni i Wieliczce, Puszczy Białowieskiej, Starego Miasta w Warszawie, Średniowiecznego Zespołu Miejskiego w Toruniu. Tematyka projektu koncentrowała sie na propagowaniu szczególnie cennych zabytków kultury i przyrody, oraz promowaniu wspólnego dziedzictwa. Realizując działania chcieliśmy kształtować tożsamość kulturową dzieci, pogłębiać więź łączącą dziedzictwo ze współczesnością. Realizacja tej koncepcji miała przyczynić się do wzbogacenia wiedzy w aspekcie edukacyjnym, a tym samym rozwijać u dzieci świadomość i tożsamość narodową. Celem prowadzonych zajęć było również poszerzanie wiedzy o historii Polski oraz zdobycie umiejętności wskazywania miejsc i zabytków wpisanych na listę UNESCO. Nie bez znaczenia pozostaje również dostrzeganie potrzeby ochrony dóbr kultury przed zniszczeniem dla zachowania ich przyszłym pokoleniom.

Przedszkolaki podczas całego tygodnia słuchały legend i podań związanych z wybranym regionem, oglądały prezentacje multimedialne, poznawały najważniejsze zabytki, uczyły się wierszy i piosenek, a także podstawowych kroków tańców regionalnych. Nagrały  również własny film o zwierzętach żyjących w Puszczy Białowieskiej. Wykonywały pod czujnym okiem wychowawców szereg prac plastycznych, w tym makiet. Ostatni dzień projektu poświęcony był na podsumowanie oraz wymianę doświadczeń. Dzieci przebrane w stroje charakterystyczne dla omawianego przez siebie miejsca w sposób mistrzowski zaprezentowały swoje dokonania. Pomysłowość i trafny dobór elementów specyficznych dla przedstawianych regionów stanowił o spójności tematycznej. Zaangażowanie dzieci, ich radość i spontaniczność były efektem pracy i serca włożonego w realizację tego przedsięwzięcia.

Zaszczepianie u dzieci szacunku i przywiązania do tradycji  oraz historii własnego narodu, jego osiągnięć stanowi jedną z najważniejszych wartości, jaką nauczyciele powinni przekazywać wychowankom.

Projekt  „Szlakiem UNESCO w Polsce” związany był z udziałem naszego przedszkola w trwającym procesie stowarzyszeniowym z UNESCO.  Przez  takie inicjatywy jak ta, chcemy kształtować pozytywny wizerunek przedszkola - przedszkola nowoczesnego kreatywnego i otwartego na środowisko oraz zaangażowanego w liczne działania.

Daria Andrzejewska – Rudomina

Katarzyna Kacperek

Zobacz galerię (5 zdjęć />)