null

"Sensozabawa dla przedszkolaka – wspieranie dzieci w wielozmysłowym poznawaniu świata" – innowacja pedagogiczna w Przedszkolu 422

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Sensozabawa dla przedszkolaka”to innowacja pedagogiczna skierowana dla dzieci z grupy „Kolorowe Kredki”. Innowacja ma na celu szerzenie idei rozwoju wielozmysłowego z wykorzystaniem zabaw sensorycznych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych, badawczych, konstrukcyjnych dydaktycznych i rytmiczno-ruchowych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do podejmowania różnorodnej aktywności własnej oraz umożliwiać dziecku działanie, a przez to zdobywanie doświadczenia, wiedzy oraz umiejętności. Innowacja podzielona jest na obszary: „Sensolato”, „Sensojesień”, „Sensozima”, „Sensowiosna”, które nawiązują do istniejących pór roku. W czasie zajęć wykorzystywany jest materiał sensoryczny charakterystyczny dla każdej z nich.

„Sensojesień”– to oczywiście zabawy z liśćmi, korą drzew, kasztanami, żołędziami, orzechami, szyszkami, itp., słuchanie jesiennych odgłosów, doświadczanie faktur, kształtów, zapachów i barw. W kolejnych zajęciach dzieci „zamknęły” jesień w słoiku (szyszki, wrzosy, kasztany oraz zapach sosny i lasu), tworzyły „jesienne wygibasy” i „mandale” oraz jesienne abstrakcje  za pomocą orzechów zamoczonych w farbie, bo przecież nie tylko pędzlem można malować. W planach jesiennych aktywności to: zabawy wodno-deszczowe, kaloszowe tory przeszkód, dyniozabawy czy kiszenie kapusty.

Tego typu aktywności pozwalają  dzieciom zdobywać wiedzę w sposób kreatywny,  zaspokajają potrzebę działania i są jednocześnie przyjemnością. W czasie „Senosabaw”  nie liczy się efekt (powstały wytwór) ale sam proces działania i doświadczania. „Sensozabawy” są dziecku bliskie, bo czyż dziecko przejdzie obojętnie obok błyszczącego kasztana, czy małej muszelki? Dzieci zbierają swoje skarby, manipulują nimi (dotykają, układają, liczą, tworzą kolekcje, dzieła plastyczno-konstrukcyjne) i poznają w ten sposób świat. „Sensozabawa dla przedszkolaka” wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci. Wykorzystuje ich  naturalną  ciekawość światem, pobudza, stymuluje, zachęca i ukierunkowuje aktywność dzieci.

Katarzyna Kacperek

20200922_205731.jpg
Zobacz galerię (8 zdjęć)
111_2.jpg
1111.jpg
11111.jpg
111111.jpg
1111111.jpg
11111111.jpg
111111111.jpg