null

"Podróż po Ameryce Północnej" – Przedszkole 422

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Dzieci z Przedszkola 422 corocznie w czasie ferii zimowych „wyruszają” w podróż po najciekawszych zakątkach świata. W minionych latach dzieci poznawały Polskę i Europę, Afrykę oraz Azję. W tym roku przedszkolny pociąg „dotarł” do „Ameryki Północnej”. „Podróż po Ameryce Północnej” to temat tegorocznego projektu feryjnego Przedszkola 422 związanego z jego przynależnością do Szkół Stowarzyszonych UNESCO.

Ameryka Północna  jest domem dla Kanady, Stanów Zjednoczonych, Meksyku oraz Grenlandii. Klimat i krajobraz na tym kontynencie jest bardzo zróżnicowany. Grenlandia i większość Kanady jest zimna. Północne Stany Zjednoczone, w tym Alaska, również mają bardzo mroźne zimy, natomiast południe jest ciepłe i suche. Taka różnorodność klimatyczna i kulturowa bardzo zaciekawiła przedszkolaków. Poznawanie warunków życia mieszkańców Grenlandii było dla dzieci niezwykle emocjonujące. Przedszkolaki z wielkim zapałem budowały igloo, bawiły się w saneczkowe zaprzęgi, „łowiły” ryby i skakały po lodowych krach. Dowiedziały się także bardzo ważnej rzeczy, otóż rdzenni mieszkańcy północnej części tego kontynentu (Grenlandii, Alaski i  północnej Kanady) zwani potocznie Eskimosami, wolą, gdy są nazywani Innuitami i należy to uszanować. Kolejnym krajem, który był na trasie „podróży” przedszkolaków to Kanada, a Kanada to syrop klonowy, hokej, przepiękne krajobrazy oraz dom dla wielu wspaniałych i niezwykłych zwierząt. Po degustacji syropu klonowego, dzieci orzekły, że w smaku przypomina on nieco miód. Gdy mali podróżnicy „dotarli” do Meksyku okazało się, że w tym miejscu należy przywitać się hiszpańskim „buenos dias”, na głowę włożyć kolorowe sombrero, i tańczyć do muzyki mariachi.  Zabawa z  piniatą (ludowy zwyczaj polegający na strącaniu przygotowanej kuli wypełnionej słodyczami) – to najciekawszy element „wizyty” w Meksyku według przedszkolaków. Na koniec podróży dzieci „dotarły” do Stanów Zjednoczonych, gdzie poznały rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej, Statuę Wolności (nieoficjalny symbol wolności, wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO), czy choćby muzykę country. A gościem specjalnym w najstarszej grupie był tata Michell, który pochodzi właśnie ze Stanów Zjednoczonych. Tata Michell przybliżył dzieciom kulturę i ciekawostki związane z tym krajem.  Podsumowaniem projektu zgodnie z tradycją przedszkola są występy dzieci i dzielenie się wiedzą i emocjami związanymi z jego realizacją.  W tym roku ze względu na sytuację, występy dzieci zostały nagrane i udostępnione innym dzieciom i ich rodzicom w formie filmów. Potoczne stwierdzenie mówi, że podróże kształcą, nawet takie „palcem po mapie” i w papierowym pióropuszu na głowie. Zaangażowanie dzieci i ich emocje w czasie takich właśnie zabaw potwierdza tylko jego prawdziwość oraz ich sens.

Realizacja projektu związana była z uczestnictwem Przedszkola 422 w programie Szkół Stowarzyszonych UNESCO. Uczestnictwo w programie Szkół Stowarzyszonych UNESCO łączy się z moralnym zobowiązaniem do podejmowania wszelkich działań promujących kulturę pokoju i wzajemnego międzynarodowego zrozumienia.

Katarzyna Kacperek

Załączniki: