null

"Odczuwać i umieć o tym powiedzieć, to ważna umiejętność Przedszkolaka..."

Drukuj otwiera się w nowej karcie

W jednej z najstarszych grup Przedszkola nr 422 – „Niedźwiadkach” od połowy lutego br. ruszyły grupowe zajęcia pt. W krainie emocji, prowadzone przez Panią Milenę Kęska, wychowawcę i psychologa. Za ich pośrednictwem dzieci poznają podstawowe emocje i uczucia oraz uczą się je opisywać i nazywać.  Niezwykle przystępne i pomocne w ich zrozumieniu okazały się przykłady – tak lubianych przez dzieci – bohaterów literackich. Ważną rolę odgrywają tu także zabawy słowno-wyobrażeniowe oraz aktywności ruchowe przy muzyce.

Zastosowanie zarówno muzykoterapii, jak i bajkoterapii przybliża dzieci do emocji i uczuć, które towarzyszą im na co dzień. Jak wiemy, jedne z nich są przyjemne i dzięki nim zapamiętujemy wiele pięknych i miłych wspomnień. Inne natomiast, takie jak: smutek, złość, wstyd, poczucie osamotnienia czy też strach – sprawiają niejednemu z Nas trudność.

 Pomysł na zajęcia W krainie emocji powstał w wyniku codziennych obserwacji zachowań dzieci oraz ich wzajemnych relacji w grupie. Domeną dzieci starszych jest większa wiedza o otaczającym ich świecie, dostrzeganie zależności w relacjach dziecko-dorosły, a także nieodzowne modelowanie rodziców i ważnych osób ze swojego otoczenia.

W trakcie prowadzonych zajęć widać było ogromną potrzebę by opowiedzieć dzieciom o emocjach, które sprawiają im trudność we wzajemnych relacjach; kiedy chciałyby powiedzieć więcej, nazwać to, co czują – co jest wbrew pozorom trudną sztuką. Zajęcia mają na celu pokazanie dzieciom, jak można dzielić się z innymi tym, co dobre i co sprawia Nam szczęście.

Elementem integrującym grupę i dającym poczucie bezpieczeństwa, bo powtarzającym się – jest powitanie tzw. iskierką przyjaźni oraz wspólne pożegnanie się. Co tydzień staramy się opowiedzieć sobie o wybranej emocji lub uczuciu. Odwołujemy się do przykładów z literatury dziecięcej, ale też do doświadczeń dzieci. Często na podstawie burzy mózgów zapisujemy pomysły, by nadać im ważność. Wspólnie analizujemy źródła i konsekwencje pojawiających się emocji. A następnie poszukujemy sposobów radzenia sobie z nimi. Tworzymy także prace plastyczne, korzystając z barw wyrażających dane emocje.

Podczas niespełna trzech miesięcy prowadzenia zajęć widoczna jest większą otwartość dzieci. Chętniej wypowiadają się o odczuciach własnych i rówieśników. Przedszkolaki, które na początku nie miały ochoty dzielić się swoimi doświadczeniami na forum grupy – próbują zabierać głos. Co więcej, „Niedźwiadki” starają się rozwiązywać nieporozumienia i pojawiające się konflikty samodzielnie. W przypadku trudniejszych zawsze mogą liczyć na wsparcie nauczyciela.

Prowadzenie takich zajęć jest niezwykle cenne, rozwija umiejętności społeczne, a także pozwala na lepsze poznanie siebie, co jest bardzo potrzebne dzieciom. Dzięki temu już od najmłodszych lat uczą dziecko jak zachowywać się w grupie, ale też pozwalają obserwować relacje pomiędzy ludźmi. Kompetencje te są ważne w przyszłej nauce, pracy oraz w życiu rodzinnym.

            Milena Kęska – Wychowawca i Psycholog

Zobacz galerię (8 zdjęć)